بین کاپ‌کیک و مافین، نوشابه و آب پرتقال، سالسا و کچاپ کدام یک کالری کمتری دارد؟

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره

محاسبه کالری خوراکی‌ها در خانه کار خیلی آسان و دقیقی نیست. به همین دلیل خیلی اوقات در انتخاب مواد غذایی به اشتباه گزینه پرکالری را انتخاب می‌کنیم چرا که فکر می‌کنیم غذایی که ظاهر جذاب‌تری دارد و خوشمزه‌تر است، کالری بیشتری هم دارد! درحالی که نباید از روی ظاهر و طعم مواد، درمورد کالری آنها قضاوت کرد. به‌طور حتم غافلگیر می‌شوید اگر بدانید کدام گزینه از موارد زیر کالری بیشتری دارند.

پیتزا یا سوشی؟

یک تکه پیتزای ساده پنیری: کمتر از 250 کالری

8 تکه سوشی: 300 کالری
همه فکر می‌کنند سوشی گزینه مناسبی برای لاغر شدن به حساب می‌آید. در حالی که باید بدانید یک رول کامل سوشی ساده (8 تکه) تقریبا حاوی یک پیمانه برنج سفید است که خود به تنهایی 170 کالری دارد. چه برسد به اینکه با مایونز و دیگر مواد پرکالری همراه شود.
کاپ کیک یا مافین؟
یک مافین متوسط: بیشتر از 300 کالری

یک کاپ کیک: حدود 200 کالری
حتما فکر می‌کردید که یک کاپ کیک آن هم با خامه رویش کالری بیشتری دارد. اما در حقیقت مافین کالری بیشتری دارد زیرا حاوی مقدار زیادی شکر، چربی و کره است. درحالی که کاپ کیک معمولا با مقدار کمتری روغن مایع تهیه می‌شود.
انگور یا کشمش؟
نصف پیمانه انگور: 30کالری

نصف پیمانه کشمش: 220 کالری
اگرچه کشمش همان انگور خشک شده است اما نسبت به آن کالری بیشتری دارد زیرا آب خود را از دست داده است. بنابراین در مقیاس وزن، قند بیشتری دارد.
موخیتو یا چیپس تورتیلا؟
یک لیوان موخیتو: بیشتر از 200کالری

یک کاسه چیپس تورتیلا: 150 کالری
موخیتوی ساده فقط از لیموترش، نوشابه سودا و نعنا تهیه می‌شود. اما رستوران‌ها معمولا برای تهیه آن از شکر و طعم‌دهنده‌های دیگر نیز استفاده می‌کنند. به همین دلیل کالری آن چندین برابر می‌شود. این در حالی است که یک کاسه تورتیلا، برخلاف ظاهر چاق کننده‌اش، کالری کمتری نسبت به یک لیوان موخیتو دارد.

استیک یا سویا؟
یک پیمانه دانه سویا: حدود 300کالری

100 گرم استیک راسته: کمتر از 200کالری
دانه سویا برای افراد گیاهخوار منبع مهمی از پروتئین به حساب می‌آید اما کالری بسیار زیادی هم دارد! این در حالی است که یک تکه استیک کالری خیلی کمتری به بدن‌تان می‌رساند؛ البته به شرطی که در کره سرخ نشود.
به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره

سس سالسا یا کچاپ؟
یک چهارم پیمانه کچاپ: 60 کالری

یک چهارم پیمانه سالسا: 16 کالری
گرچه کچاپ از گوجه فرنگی تهیه شده است اما با خود گوجه خیلی تفاوت دارد چراکه سرشار از شکر است! در واقع گفته می‌شود که یک قاشق غذاخوری سس کچاپ (سس گوجه‌فرنگی) حاوی نصف قاشق چایخوری شکر است. بنابراین سس سالسا انتخاب بهتری محسوب می‌شود چرا که در تهیه آن معمولا از شکر استفاده نمی‌شود.
آناناس یا انبه؟
یک پیمانه آناناس: 76 کالری

یک پیمانه انبه: 107 کالری
آناناس و انبه هر دو سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C هستند اما قند موجود در آنها شدیدا کالری‌شان را بالا برده است! با این حال آناناس نسبت به انبه انتخاب معقول‌تری به نظر می‌رسد چرا که کالری آن حدود 30 واحد کمتر از انبه است.
بادام‌زمینی یا چیپس سیب‌زمینی؟
یک مشت بادام‌زمینی: 170 کالری

12 عدد چیپس سیب‌زمینی: 128 کالری
همه می‌دانند که برای لاغر شدن باید دور چیپس سیب‌زمینی را خط کشید! اما بادام‌زمینی نسبت به چیپس کالری بیشتری دارد. بنابراین صرف اینکه بادام زمینی یک مغز دانه سالم و مفید به حساب می‌آید نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید. این دانه روغنی سرشار از اسیدهای چرب مفید است و همین چربی‌ها هستند که کالری آن را بالا می‌برند.

پنیر توفو یا مرغ؟
100 گرم سینه مرغ: 190 کالری

100 گرم پنیر توفو: 62 کالری
توفو و مرغ هر دو سرشار از پروتئین و مواد مغذی هستند اما توفو کالری و چربی کمتری دارد. بنابراین برای کسانی که رژیم دارند گزینه مناسب‌تری است. میزان پروتئین مرغ بیشتر از توفو است.
نوشابه یا آب پرتقال طبیعی؟

5/1 پیمانه آب پرتقال:170 کالری

5/1 پیمانه نوشابه: 140 کالری
آب پرتقال طبیعی منبع بسیار خوبی از ویتامین C و پتاسیم به حساب می‌آید اما در عین حال سرشار از قند است. اگرچه نوشابه مواد مغذی چندانی ندارد اما کالری آن کمتر از آب پرتقال است!
کره بادام زمینی یا آووکادو؟
100 گرم آووکادو: 160 کالری

100 گرم کره بادام زمینی: 588 کالری
آووکادو و کره بادام زمینی هر دو حاوی چربی‌های مفید هستند و از گزینه‌های مقوی و خوشمزه برای صبحانه به حساب می‌آیند. اما کره بادام زمینی کالری و چربی بسیار بیشتری نسبت به آووکادو دارد؛ به خصوص اگر با شکر مخلوط شده باشد. البته باید در نظر داشته باشید که میزان کلسیم، آهن و منیزیم آووکادو کمتر از کره بادام زمینی است.
نکته
در این مقاله، خوراکی‌ها تنها از لحاظ کالری با یکدیگر مقایسه شده‌اند و مواد دیگر آنها از جمله فیبر، پروتئین، چربی، قند و ویتامین‌ها اندازه‌گیری نشده‌اند بنابراین اگر ماده‌ای کالری کمتری دارد دلیل نمی‌شود حتما از لحاظ تغذیه گزینه سالم‌تری باشد.
به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره
منبع : برترین ها

سایر اخبار: