قاچاق کالا خود پدیده ای شوم درحیطه اقتصادی است ولی قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی علاوه بر زیان های اقتصادی، امنیت سلامت را نیز تحت الشعاع قرارمی دهد و می توان گفت خطرناک ترین نوع قاچاق کالا در ایران همین قاچاق لوازم بهداشتی و آرایشی است.

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

الف س خانمی 35 ساله است، برادر همسرش از یکی از شهرهای غربی دو ماه یک بار لوازم آرایشی می آورد و او در خانه شوی لوازم آرایشی برپا می کند.پریسا 24 ساله یکی از خریدارانی است که با دقت در حال انتخاب مداد چشم و ابروست ، او می گوید برندهای مناسب در اجناسی که این گونه به دست مشتری می رسد بهتر یافت می شود در حالی که در فروشگاه های لوازم آرایشی، بسیاری از برندها موجود نیست.افسانه 22 ساله در تصحیح حرف پریسا می گوید: در کلان شهرهایی مثل تهران ، در فروشگاه های خاص برندهای معروف پیدا می شود ولی قیمت آن به بودجه خیلی از خریداران نمی خورد در حالیکه همان لوازم با قیمت کمتری به صورت خریدهای شخصی از شهرهای مرزی به راحتی پیدا می شود و البته قیمت آن تا پنج شش برابر کمتر است .
وی می افزاید: مثلا ادکلن برندی که در بازار تهران باید برای خرید آن 400 هزار تومان پول بدهی، از شهرهای مرزی تا 100 هزار تومان هم قابل خرید است و در این شوهای لوازم آرایشی حدود 130 تومان به فروش می رسد . خانم دیگری به نام اسدی هم گفت: درشهرهای کوچک هم وضعیت به همین منوال است ، دیروز من ادکلنی از مغازه لوازم آرایشی به قیمت 56 هزار تومان خریداری کردم، شب دور یکی از میادین، یک دست فروش بساط ادکلن به راه انداخته بود و همان مارکی را که من صبح خرید کرده بودم را به قیمت 23 هزار تومان می فروخت .
قاچاق چمدانی !
این اصلاح کارشناسان برای قاچاق کالاهایی است که به این نحو به دست مصرف کننده می رسد.سمیه رجب زادگان کارشناس تعزیرات می گوید : در ایران 80 شرکت واردکننده لوازم آرایشی و بهداشتی فعال است که 265 برند را از کشورهای دیگر وارد می کنند.
وی با بیان این که مبادی ورودی قاچاق کالاهای آرایشی نسبت به سایر کالاها بازتر است ، می افزاید: منظور ما از قاچاق، تنها کشف محموله های بزرگ لوازم آرایشی نیست، بسیاری از سوغاتی ها، خریدهایی از شهرهایی مثل بانه و کیش که به صورت خانگی فروخته می شود هم مصداق ورود کالاهای قاچاق به چرخه اقتصاد است.
رجب زادگان افزود: با این که محموله های بزرگ بر اقتصاد تاثیر مستقیم دارد ولی خرده فرورشی هایی از این دست نیز مثال قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود خواهد بود .برخی کارشناسان هم معتقدند: برنامه ریزی های نادرست در دولت های گذشته درباره واردات لوازم آرایشی و بهداشتی باعث روند رو به رشد ورود این کالاها به صورت قاچاق به کشور شده است .ناصر طیبی یک کارشناس اقتصادی می گوید: متاسفانه در گذشته با سخت گیری ها و افزایش تعرفه ها با واردات ضابطه مند لوازم آرایشی و بهداشتی مقابله شد و همین موضوع زمینه افزایش قاچاق این نوع کالا را فراهم کرد .
وی افزود : بر اساس آمارهای تایید نشده تنها 40 درصد از حجم بازار مصرفی لوازم آرایشی ایران برعهده توزیع کنندگان رسمی برندهای معروف است و 60 درصد بقیه از طریق کالاهای قاچاق وارداتی تامین می شود.

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

با گشت های مشترک دانشگاه علوم پزشکی، تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، صاحبان فروشگاه های عرضه کننده مواد آرایشی بهداشتی کمتر جرات می کنند ، کالاهای قاچاق را به صورت علنی به فروش برسانند اما بیشتر فعالان این عرصه متفق القولند که نبود کالاهای آرایشی و بهداشتی ایرانی با کیفیت بالا و برند شناخته شده در بازار یکی از علل گرایش مردم به برندهای قاچاق است.علیرضا کاظم آبادی یکی از فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی می گوید : فقط در زمینه ساخت کرم پودر برخی مارک های ایرانی به چشم آمده و معروف شده اند ولی در زمینه هایی مثل رژلب یا ریمل برند خاصی در اجناس ایرانی کیفیت لازم را بدست نیاورده است و خانم ها به خرید این لوازم آرایشی ایرانی تمایلی ندارند .
 
** از فروش مواد آرایشی در کشور آمارهای مختلفی ارایه می شود
برخی از این آمارها می گویند: در ایران سالانه بیش از یک میلیارد دلار لوازم آرایشی و بهداشتی مصرف می شود. بر اساس همین آمارها ایران بعد از عربستان، بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی را در منطقه مدیترانه شرقی دارد و 29 درصد مواد آرایشی مصرفی در این منطقه در ایران مصرف می شود.
با این آمارها و در حالی که می بینیم سن استفاده از لوازم آرایشی چقدر در میان دختران کاهش یافته و حتی پسران هم کم و بیش وارد عرصه استفاده از لوازم آرایش شده اند ، زنگ خطر ابتلا به بیماری های ناشی از استفاده از کالاهای قاچاق به صدا در آمده است.دکتر حدیث نیک نهاد متخصص پوست و مو با بیان این که بیشتر کالاهای آرایشی بهداشتی قاچاق برندهای غیر واقعی دارند گفت : بیشتر این کالاها با برند تقلبی دارای سرب و آرسنیک بالاتر از حد مجاز هستند .وی با بیان این که سرب و آرسنیک بیشتر در رژلب و انواع کرم ها بکار می رود، گفت: استفاده از رژ لب های قاچاق بی نهایت خطرناک است چون به همراه غذا خورده می شود و علاوه بر مشکلات پوستی ، عارضه های خونی و گوارشی را نیز در پی دارد.

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

مهران دلاوری کارشناس امور بهداشتی در شهر سمنان ، آگاهی بخشی جامعه از خطرات لوازم آرایشی در کشور را ضروری دانست و گفت : برنامه ریزان باید به جای تبلیغ پفک و چیپس و ... در کشور که آنهم سلامت جامعه را تهدید می کند، خطرات و بیماری های ناشی از مصرف لوازم آرایشی قاچاق را اطلاع رسانی کنند.آنچه مسلم است این است که سهم برندهای معتبر اروپایی و امریکایی که دارای کیفیت و ترکیبات قابل اعتمادتری هستند، به دلیل قیمت های بالایی که در ایران دارند، بسیار اندک و حتی در برخی موارد کمتر از یک درصد بازار تخمین زده می شود.در این میان سهم تولیدکننده های ایرانی از این بازار بزرگ و رو به گسترش هم ناچیز بوده و گفته می شود حداکثر در حدود پنج درصد است.
حال ایرانی ها که یکی از رکوردداران مصرف لوازم آرایشی در جهان هستند، نهادهای ذیربط باید برای راه برون رفت از این چالش فراگیر بهداشتی درکشور، تحقیقات وپژوهش انجام دهند تا بهتر بتوان برنامه ریزی علمی و عملی اتخاذ کرد.و همچنین باید برای مصرف نشدن کالاهای آرایشی و بهداشتی قاچاق در ایران که رتبه هفتم جهان را دارد هرچه زودتر فرهنگ سازی همه جانبه و برنامه ریزان امر نیز برای خروج از این مشکل فراگیر برنامه ریزی اصولی و راهبردی اتخاذ کنند.