ویزیت رایگان - درمان در منزل - نوبت دهی آنلاین

سرانه مصرف مرغ هر ایرانی: ۲۵ کیلو

گوشت مرغ در ایران و جهان از پرطرفدارترین و خوش‌طعم‌ترین گوشت‌های مورد مصرف مردم است.

خوش خوراک‌بودن، قیمت مناسب و همچنین تنوع غذاهایی که با مرغ می‌توان پخت باعث محبوبیت بیشتر آن شده است. همین نکته سبب شده که سرانه تولید و مصرف مرغ برای هر ایرانی بین 25 تا 26 کیلوگرم باشد، درحالی‌ که این رقم در دنیا بین 12 تا 13 کیلوگرم است. این یعنی به‌ طور میانگین سالانه چیزی حدود 2 میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود و ما جزو 10 کشور اول دنیا در تولید مرغ هستیم. آمارها هم نشان می‌دهد که در حال حاضر چیزی حدود 23 هزار واحد مرغداری گوشتی در کشور فعالیت می‌کنند؛ مرغداری‌هایی که در نهایت، خریدار محصول تولیدی آنها من و شما هستیم. سری زدیم به بازار مرغ‌های گوشتی در بازار تا سر از چند و چونشان دربیاوریم.

همه‌جوره‌اش پیدا می‌شود

قدیم‌ترها وقتی سری به بازار مرغ می‌زدید درنهایت با مرغ‌های کامل یا تکه شده ساده یا زعفرانی روبه‌رو می‌شدید و بیشتر مرغ‌ها هم به‌صورت فله و باز به فروش می‌رسیدند اما بازار مرغ این روزها بسیار متنوع‌تر و رنگارنگ‌تر شده و مرغ‌ها در مدل‌های مختلف با بسته‌بندی‌های متنوع به بازار عرضه می‌شوند. مرغ‌های درسته به 2دسته مرغ گرم و منجمد تقسیم می‌شوند.

مرغ‌های گرم هم خودشان 2دسته فله و بسته‌بندی شده دارند. غیراز اینها، به قطعات جداگانه مرغ می‌رسیم. ران، سینه، بال، بازو یا کتف، ساق پا و گردن بخش‌های مختلفی هستند که به‌صورت جداگانه در فروشگاه‌ها و مرغ‌فروشی‌ها به‌صورت فله یا بسته‌بندی به فروش می‌رسند. بعد از اینها به دسته‌های کبابی می‌رسیم. جوجه‌کباب‌های زعفرانی یا بدون زعفران که معمولا شامل سینه، ران و بال و به 2نوع بی‌استخوان و با استخوان هم تقسیم می‌شوند. اگر یک چرخ کوچک در فروشگاه‌های مواد پروتئینی یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزنید با انواع مرغ‌های طعم‌دار آماده پخت روبه‌رو خواهید شد. این روزها شرکت‌های غذایی کار را آسان کرده‌اند و انواع مرغ کبابی یا سوخاری را آماده کرده‌اند. مرغ‌های کوردن‌بلو، مکزیکی، گریل، سیر و سبزی، کبابی‌چوبی، جوجه لبنانی، فیله‌های سوخاری، کنتاکی، پاچینی، فیله زعفرانی، سوخاری اسپایسی و... چند نمونه از این مرغ‌های آماده هستند که معمولا هم به‌صورت بسته‌بندی عرضه می‌شوند؛ برای مثال جوجه لبنانی در اصل مغز ران مرغی است که با نمک، پیاز، ارده و ادویه‌جات طعم‌دار شده. فیله‌مرغ مکزیکی سوخاری هم از فیله مرغی است که با آرد، نمک، پیاز و ادویه‌های مکزیکی طعم‌دار شده. کوردن‌بلو هم در اصل سینه مرغ طعم‌داری است که با آرد، ادویه‌جات، پیاز و پنیر گودا مخلوط شده است.

نکته های خرید

1- مرغ را از فروشگاه‌های معتبر بخرید که شرایط نگهداری مناسب دارند و آنها را در دمای مناسب و مکانی بهداشتی نگه می‌دارند.

2- به جای مرغ فله از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده کنید چون هم بهداشتی‌تر هستند و هم تقلب ‌کمتری دارند. مرغ‌های بدون بسته‌بندی از زمان کشتار تا رسیدن به فروشگاه درون وان آب و یخ قرار می‌گیرند و تا 70گرم آب جذب می‌کنند. اینطوری هم ممکن است آلوده ‌شوند و هم وزن اضافی کاذب پیدا ‌کنند. این مرغ‌ها چون هیچ محافظی ندارند در معرض آلودگی‌های محیطی، سریع آلوده می‌شوند. مرغ‌های بسته‌بندی مواردی مثل تاریخ تولید و انقضا و محل کشتار دارند و از نظر کیفیت و بهداشتی بودن مطمئن‌تر از مرغ‌های باز هستند.

3- مرغ در حال فساد عضلات شل‌شده و تیره و کبود رنگ دارد. در کل هرگونه تغییر رنگ و بوی مرغ نشانه فساد یا حداقل شروع آن است. مرغ‌های فاسد در ناحیه شکم و چینه‌دان رنگی متمایل به سبز یا آبی و خاکستری دارند.

4- یادتان باشد اینکه مرغی وزن بیشتری دارد الزاما نشانه بهتر بودن آن نسبت به مرغ‌های کوچک‌تر و سبک‌تر نیست چون مرغ هر چه سنگین‌تر باشد چربی بیشتر و احتمالا سن بیشتری هم دارد. هر چه هم سن مرغ بیشتر باشد احتمالا آنتی‌بیوتیک و داروهای بیشتری مصرف کرده است.

5- ممکن است بعضی از افراد به‌دلیل سودجویی، وقتی مرغ‌ها بیمار می‌شوند، آنها را به‌صورت غیرقانونی سر ببرند و به فروشگاه‌های نامعتبر بسپارند. برای تشخیص این مرغ‌ها باید بدانید که روی بدنشان نشانه‌های خون‌مردگی و ضرب‌دیدگی دیده می‌شود.

6- رنگ پوست طبیعی مرغ زرد کهربایی یکنواخت است و نشانه‌هایی از کشیدگی، پارگی و رنگ پریدگی ندارد. پوست سالم اصلا لیز و چسبنده و لزج نیست.

7- حتی باید به استخوان‌های مرغ هم توجه کنید؛ برای مثال استخوان سینه باید مستقیم و بدون انحنا یا شکستگی و عضلات برجسته و محکم آن زیر پوست مشخص باشد.

8- وقتی ران را از بدن مرغ جدا می‌کنید نباید خونریزی‌های زیر‌پوستی داشته باشد.

9- درون بسته‌بندی مرغ نباید هیچ‌گونه خونابه یا آب منجمد شده وجود داشته باشد.

10- اگر هم اهل خوردن دل و سنگدان مرغ هستید باید بدانید که دل سالم، قرمز و شفاف است و یک توده چربی سفید یا زرد دارد. عضلات دل نباید شل یا سطح آن کدر و زبر باشد. سنگدان سالم هم باز شده و محتویاتی مثل شن و ماسه‌هایش خالی شده است. سنگدان سالم چربی ندارد و خیلی هم ریز نیست.

11- وزن یک مرغ کامل و سالم باید حدود 1500گرم باشد و در نتیجه از مرغ‌های خیلی لاغر با وزن کمتر استفاده نکنید. برعکس این موضوع هم صادق است و نباید دنبال مرغ‌های خیلی درشت و سنگین باشید. معمولاً مرغ‌هایی با وزن 1600تا 2هزارگرم بهترین وزن و شرایط سلامت را دارند.

سرگذشت یک مرغ...

جوجه‌ها وقتی سر از تخم در آوردند و از واحدهای تولید جوجه وارد مرغداری شدند طی دوره پرورشی خود حدود 5کیلو دانه می‌خورند و از وزن حدودا 42گرم به 2500گرم می‌رسند. جوجه‌ها برای تبدیل شدن به مرغ باید تمام شرایط مناسب مثل آب و غذای کافی و تمیز، تهویه و نور مناسب، دما و رطوبت مناسب را در مرغداری داشته باشند. این جوجه‌ها در مرغداری‌های صنعتی در عرض 40تا 45روز تبدیل به مرغ کامل شده و سر از کشتارگاه درمی‌آورند. مرغ‌ها در ساعات آخر روز به کشتارگاه می‌رسند و بعد از آویزان شدن به چنگک‌های مخصوص وارد سالن کشتار می‌شوند. بعد ازآن، مرغ‌ها وارد مرحله خون‌گیری می‌شوند و بعد از تخلیه خون وارد حوضچه‌های آب گرم می‌شوند. در آخر هم به دستگاه‌های پرکنی سپرده می‌شوند. بعد از پرکنی هم وارد دستگاه‌هایی می‌شوند تا پوست آنها جدا شود و بعد با آب سرد شسته می‌شوند.

سپس پنجه و بالای ساق مرغ‌ها جدا شده و داخل شکمشان خالی می‌شود. در آخر هم بعد از شست‌وشوی دوباره برای بسته‌بندی آماده می‌شوند.

بدانید که در دل، جگر، سنگدان و حتی بال، پا و گردن مرغ‌های صنعتی مقداری مواد آنتی‌بیوتیکی و فلزات سنگین ذخیره می‌شود.

اگر علاقه زیادی به مصرف این قسمت‌های مرغ دارید بهتر است از مرغ‌های بومی و روستایی که در محیط طبیعی با غذای طبیعی و به دور از آنتی‌بیوتیک‌ها رشد کرده‌اند استفاده کنید. بعضی از تولیدکننده‌ها هم مرغ‌های ارگانیک و سبز تولید می‌کنند که در رشد آنها از داروها و مواد مضر استفاده نشده. با پیدا کردن این تولیدکننده‌ها می‌توانید مرغ‌های سالم‌تری بخورید. البته بهتر است بدانید مرغ‌های سبز که چند سالی است وارد بازار شده‌اند به‌صورت ارگانیک تولید نمی‌شوند ولی بدون استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک و آنتی‌کوکسیدیوز تولید می‌شوند و سالم‌ترند و حتی طعم بهتری هم دارند.

منبع : همشهری آنلاین

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره


معرفی مجموعه درمانی زهره

توضیحاتی درباره مجموعه درمانی زهره و مراکز آماده به سرویس

وبسایت کلینیک دندانپزشکی با آخرین اخبار پزشکی، اخبار علمی و اخبار دندانپزشکی به روز رسانی می شود. دندانپزشکی و تمام خدمات مرتبط با آن در کلینیک های ما با آخرین متدهای روز دنیا انجام می شود. به دندان های خود احترام بگذارید و کلینیک دندانپزشکی مناسب را انتخاب نمایید! ما به صورت تخصصی و برای اولین بار در ایران درمان در منزل داریم! تمام خدمات مربوط به دندان و دندان پزشکی در منزل شما نیز قابل انجام است. همچنین امکان نوبت دهی به صورت آنلاین نیز فراهم می باشد. کلینیک زهره به صورت شبانه روزی و با دو شعبه فعال در تهران به نام های کلینیک دندانپزشکی ماهان و کلینیک دندانپزشکی تبسم، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. اطلاعات تماس را از اینجا ببینید. با تشکر.

اخبار دندانپزشکی

اخبار پزشکی

درمان در منزل

درمانگاه دندانپزشکی ماهان

دندانپزشکی

نوبت دهی آنلاین

کلینیک دندانپزشکی

کلینیک شبانه روزی

کلینیک ماهان

۹۴/۰۲/۰۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
زهره شهبازپور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی