دکتر محمدحسین عزیزی متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ارزش‌های غذایی آبگوشت گفت: آبگوشت یک غذای سنتی ایرانی است و یکی از غذاهای کامل، با ارزش‌های غذایی فراوان و بسیار سلامت می‌باشد، چرا که به شیوه‌ی سنتی و آب‌پز طبخ می‌شود که معمولاً غذاهای آب‌پز از سلامت بیشتری نسبت به غذاهای سرخ کردنی و کبابی برخوردارند.

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

همچنین به دلیل موادی که در این غذا وجود دارد از جمله حبوبات، سیب زمینی و گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی پروتئین و کالری می‌باشند. 
 
وی در خصوص نفاخ بودن این غذا عنوان کرد: در طبخ آبگوشت از حبوبات استفاده می‌کنیم و باید بدانیم همه‌ی انواع حبوبات علی‌رغم خواص و میزان قابل توجه پروتئین که دارند نفاخ نیز هستند. به همین دلیل است که خوردن آبگوشت برای افرادی که بیماری‌های گوارشی دارند موجب ناراحتی و ایجاد درد در معده‌ی آنها می‌شود. در نتیجه توصیه می‌شود، افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند، قبل از پختن آبگوشت حتماً حبوبات آن به ویژه نخود را به مدت یک شبانه‌روز در آب گرم خیس کرده و نگهدارند تا نفخ آن گرفته شود. همچنین، می‌توانند به جای نخود، از انواع لوبیا استفاده نمایند چرا که میزان نفخ لوبیا از نخود پایین‌تر است

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

وی افزود: مصرف آبگوشت محدودیتی ندارد چرا که یک غذای کامل و سالم است، می‌تواند هم به عنوان ناهار هم به عنوان شام از آن استفاده کرد، اما باید توجه داشته باشیم که به میزان مناسب آن را استفاده کرده و حتماً حبوبات موجود در این غذا را به مدت یک شبانه روز قبل از طبخ آن در آب گرم نگه داریم، حتی توصیه می‌شود چندین بار آب آن را عوض کنیم و همچنین به کسانی که دارای مشکلات گوارشی هستند توصیه می‌شود از آشامیدن دوغ و مصرف پیاز خام به همراه آبگوشت بپرهیزید.