وقتی برای ثبت‌نام به باشگاه‌های ورزشی می‌روید شاید اسم عجیب پیلاتس توجه‌تان را به خودش جلب کند. مسوول باشگاه به زبان ساده توضیح می‌دهد که پیلاتس ورزشی است که از نظر انعطاف‌پذیر کردن بدن به یوگا شبیه است اما در این ورزش نسبت به یوگا تحرک بیشتری وجود دارد و برخی از حرکات هم به ورزش ایروبیک نزدیک هستند.

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

ز این رو پیلاتس را ورزشی مابین ایروبیک و یوگا می‌دانند. پیلاتس به شکل‌دهی بدن شما کمک می‌کند و سبب چربی‌سوزی می‌شود.
حرکات آن دشوار نیست و معمولا همه گروه‌های سنی می‌توانند در کلاس‌های پیلاتس شرکت کنند. با این وجود اگر می‌خواهید این ورزش را شروع کنید،همین جا فرصت خوبی است تا درباره پیلاتس اطلاعات بیشتری داشته باشید. سپیده زاهدی، مربی تناسب اندام از گلد جیم آمریکا و مدرس دوره‌های تیف استرالیا به شما می‌گوید که پیلاتس چه مزایایی دارد و برای شروع چطور می‌توانید حرکات پیلاتس را دنبال کنید.
اصل و نسب پیلاتس
این ورزش در دهه 1920 میلادی توسط یک مربی ورزش به نام جوزف پیلاتس برای اولین بار به ثبت رسید. البته این فرد پیلاتس را ابتدا برای بیماران به‌کار می‌برد. گروهی از اولین کسانی که پیلاتس را انجام دادند، سربازهای جنگی بودند. پس از آن پیلاتس به تدریج بین مردم سراسر دنیا شناخته شد و علاقه‌مندان زیادی پیدا کرد. درابتدا مردم کشورهای آلمان، انگلستان و آمریکا بیشتر به سمت پیلاتس جذب شدند اما امروزه در باشگاه‌های سراسر دنیا می‌توانید کلاس پیلاتس هم پیدا کنید. 

پیلاتس شما را خوشحال می‌کند!

جوزف پیلاتس در دوران زندگی خودش دو کتاب منتشر کرده که مربیان برجسته پیلاتس این کتاب‌ها را دنبال می‌کنند. او به شما می‌گوید: «اولین شرط لازم برای فعالیت فیزیکی سالم، احساس شادی است. برای رسیدن به این احساس باید بدن‌تان را به‌طور کامل بشناسید. اگر در ۳۰ سالگی بدن‌تان انعطاف‌پذیری لازم را ندارد و روی فرم نیست، زود پیر شده‌اید. اگر در ۶۰ سالگی بدنی نرم، انعطاف‌پذیر و قوی دارید، احساس جوانی بیشتری سراغ‌تان می‌آید. »

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

مزایای پیلاتس
-   این ورزش قدرت ذهن شما را بالا می‌برد. افکار و احساسات منفی را از بدن‌تان دور می‌کند و نسبت به یوگا تحرک بیشتری دارد. 
-   با انجام این ورزش انعطاف‌پذیری بدن شما بیشتر شده و اندام‌های مختلف بدن‌تان کشیده می‌شود. 
-  وقتی ورزش پیلاتس را به‌طور مداوم دنبال می‌کنید، سیستم قلب و رگ‌های شما عملکرد بهتری  از خودشان نشان می‌دهند و سیستم ایمنی بدن‌تان تقویت می‌شود. 
-   ضمن این ورزش ظرفیت تنفسی شما افزایش یافته و گردش خون در بدن‌تان بهتر جریان می‌یابد. در نتیجه احساس انرژی و نشاط بیشتری در شما ایجاد می‌شود. 
-  ورزش پیلاتس با تقویت عضلات، حالت‌های غلط بدن شما را هنگام نشستن و ایستادن تصحیح کرده و سبب توازن بدن می‌شود. 
پیلاتس سطح هوشیاری ذهن شما را افزایش می‌دهد، عملکرد مغزتان را بهتر می‌کند و از پیری مغز دور می‌مانید. 
 -  افراد میانسال، سالخورده یا کسانی که جراحی یا بیماری را پشت سر گذاشته و بدنی ضعیف و نامتناسب دارند هم می‌توانند برای داشتن اندامی زیبا و متناسب از پیلاتس کمک بگیرند.

 پیلاتس با وسایل اضافه
از آنجا که یکی از اهداف اصلی پیلاتس بالا بردن توان و استقامت بدن در کنار حفظ تناسب، تقارن و انعطاف‌پذیری فرد از طریق کنترل و انقباضات عمیق عضلانی است، برای دستیابی به این اهداف گاه از وسایل ورزشی مانند توپ کوچک پیلاتس، وزنه، چوب و.. .  استفاده می‌شود. استفاده از هریک از این وسایل بنابر برنامه‌ریزی مدرس و مربی، فرد را جهت دستیابی به بدنی متناسب و سالم هدایت می‌کند.
به عنوان مثال استفاده از وزنه می‌تواند فشار روی عضلات را بیشتر کند در حالی که چوب به تعادل و تقارن بدنی کمک می‌کند. استفاده از توپ‌های کوچک پیلاتس هم تاثیر قابل توجهی در افزایش فشار روی عضلات مرکزی بدن خصوصا عضلات شکم دارد که اغلب به همراه انقباضات نه تنها فشار متمرکزتری به عضلات شکمی وارد می‌کند، بلکه با تحت کشش قرار دادن این عضلات حین انجام حرکات قدرتی در بلندترین دامنه طولی آنها در هر فرد، باعث حفظ و حتی افزایش انعطاف‌پذیری بدن می‌شود.

یا پیلاتس لاغر می‌کند؟
به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهرهاگر هدف‌تان این است که با پیلاتس لاغر شوید،بهتر است بدانید که کاهش وزن‌مان با کار دریافتی بدن ارتباط مستقیم دارد. مهم‌ترین نکته مهم این است که اگر ضمن دنبال کردن ورزش پیلاتس کالری کمتری به بدن‌تان برسانید، به‌طور حتم لاغر می‌شوید. حتی اگر هر روز چند ساعت تمرینات دوی ماراتن داشته باشید و در عین حال کالری دریافتی بدن شما از میزان کالری سوخته شده بیشتر باشد، وزن‌تان تغییر نمی‌کند و حتی ممکن است چاق شوید. بنابراین برای کاهش وزن به شما توصیه می‌شود یک رژیم غذایی کم کالری را با پیشنهاد متخصص تغذیه دنبال کنید و در کنار آن تمرینات پیلاتس یا هر ورزش دیگری را انجام دهید تا به وزن ایده‌آل‌تان برسید.
البته درمورد میزان کالری سوزانده شده ضمن انجام ورزش پیلاتس بررسی‌هایی انجام شده است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد فردی با وزن 74 کیلوگرم وقتی یک ساعت ورزش پیلاتس پیشرفته را انجام می‌دهد،حدود 480 کالری می‌سوزاند. این مقدار در مورد پیلاتس متوسط 390 کالری و پیلاتس سبک 276 کالری است. البته میزان کالری سوزانده شده برای افراد مختلف متفاوت است و به مهارت فرد در ورزش، سطح آموزش و حرکات بستگی دارد. با این وجود نتایج بررسی‌ها ثابت می‌کند که انجام پیلاتس در سطح متوسط وحرفه‌ا‌ی برای سلامتی وتناسب اندام شما مزایای زیادی به همراه دارد.
حرکت اول: حرکت صد با توپ

پیلاتس شما را خوشحال می‌کند!

برای شروع حرکت در وضعیت نشسته قرار گرفته و توپ را از پشت سر روی زمین قرار می‌دهیم. کف هر دو پا را روی زمین قرار داده و با عقب رفتن از بالا تنه و تکیه دادن به توپ از بخش میانی کمر، بالاتنه را در حالت اریب قرار می‌دهیم. دست‌ها را به حالت کشیده، موازی با هم و نیز موازی با زمین نگه داشته و با اجرای عمل دم و باز‌دم با هر دست ضرباتی کوتاه و سریع به سمت زمین می‌زنیم. تعداد ضربات دست باید به عدد صد برسد.

پیلاتس شما را خوشحال می‌کند!


به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

حرکت دوم: کرانچ با توپ

پیلاتس شما را خوشحال می‌کند!

به حالت خوابیده روی زمین قرار گرفته، دست‌ها را پشت سر گذاشته و کف هر دو پا را روی توپ فشار می‌دهیم. با اجرای عمل دم همزمان با بلند کردن سر از زمین و جمع کردن هر دو آرنج به داخل با قل دادن توپ زیر هر دو پا زاویه زانو را جمع کرده و در حالی که زانوها و آرنج‌ها به سمت هم هستند،بلند می‌شویم. سپس با اجرای عمل بازدم به حالت اولیه باز می‌گردیم. در این حرکت فشار روی بخش مرکزی شکم است .

پیلاتس شما را خوشحال می‌کند!



حرکت سوم: پل سرشانه

پیلاتس شما را خوشحال می‌کند!

در همان حالت خوابیده کف هر دو دست را کنار بدن روی زمین قرار داده و کف هر دو پا را نیز روی زمین می‌گذاریم. با اجرای عمل دم ابتدا باسن را از زمین جدا می‌کنیم، سپس مهره‌های پشت را نیز یکی یکی از زمین بلند می کنیم تا فقط سرشانه‌ها روی زمین باقی بمانند. با اجرای عمل باز دم مجددا به همین ترتیب یکی یکی مهره‌ها را روی زمین برگردانده و سپس کمر و باسن را روی زمین قرار می‌دهیم.

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره
پیلاتس شما را خوشحال می‌کند!



حرکت چهارم: دست و پا با چوب

پیلاتس شما را خوشحال می‌کند!

در وضعیت چهار دست و پا قرار گرفته و به آهستگی یک چوب را از پشت روی ستون فقرات قرار می‌دهیم. به وسیله انقباض شکم، پشت را صاف و متعادل نگه  می داریم تا از افتادن چوب جلوگیری کنیم اما در صورتی که با وجود فقط انقباض شکم همچنان نگهداری چوب روی ستون مهره‌ها مشکل باشد،می‌توانیم آن را‌ برداریم. با اجرای عمل دم، دست و پای مخالف را از دو طرف کشیده و هر دو را تا وضعیت موازی زمین بالا می‌آوریم. با بازدم هر دو را سر جای خود قرار می‌دهیم. 

پیلاتس شما را خوشحال می‌کند!


به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره
حرکت پنجم: رساندن زانو و آرنج مخالف یکدیگر

پیلاتس شما را خوشحال می‌کند!

به حالت چهار دست و پا روی زمین قرار گرفته و یکی از وزنه‌ها را از پشت داخل زانوی چپ قرار می‌دهیم. وزنه دیگر را داخل آرنج دست راست گذشته و ران و بازو را به موازات زمین بالا می‌آوریم. با اجرای عمل دم و با گرد کردن پشت، آرنج راست و زانوی چپ را به هم نزدیک می‌کنیم و با اجرای عمل بازدم دوباره به حالت اول باز می‌گردیم. 

پیلاتس شما را خوشحال می‌کند!



حرکت ششم: اره با توپ

پیلاتس شما را خوشحال می‌کند!

به حالت نشسته روی زمین قرار گرفته و پاها را بالاتر از عرض لگن صاف می‌کنیم. مچ هر دو پا را شکسته و ساق پاها را به زمین فشار می‌دهیم. توپ را از پهلو کنار یکی از پاها گذاشته و هر دو دست را روی آن قرار می‌دهیم. با اجرای عمل دم به وسیله هر دو دست توپ را از کنار ران و لگن تا کنار مچ پا قل داده و با اجرای عمل بازدم به حالت اولیه بازمی‌گردیم. 

پیلاتس شما را خوشحال می‌کند!