هشدارها درباره سلامت مواد غذایی در حالی همچنان ادامه دارد که مشخص نیست چرا مسئولان در بسیاری از موارد تنها به دادن هشدار اکتفا می‌کنند و اقدامی‌عملی در راستای جلوگیری از توزیع محصولاتی که عنوان می‌شود سرطان‌زا هستند انجام نمی‌دهند.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)،هشدارها درباره سلامت مواد غذایی در حالی همچنان ادامه دارد که مشخص نیست چرا مسئولان در بسیاری از موارد تنها به دادن هشدار اکتفا می‌کنند و اقدامی‌عملی در راستای جلوگیری از توزیع محصولاتی که عنوان می‌شود سرطان‌زا هستند انجام نمی‌دهند. در یکی دو سال اخیر بارها مقامات مسئول در وزارت بهداشت دست به افشاگری‌هایی درباره سلامت مواد غذایی زده‌اند. روز گذشته نیز این هشدارها ادامه پیدا کرد و رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سوسیس و کالباس را خط اول سرطان دانست.

بنابر گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت بهداشت میزان مصرف نمک، شکر و همچنین انواع روغن‌های خوراکی در غذای مردم، بیشتر از استانداردهای جهانی است. اگر این روند به همین شکل ادامه داشته باشد، آمار بروز بیماری‌های قلبی و عروقی که مهم‌ترین علت مرگ و میر در کشور است، به‌شدت افزایش خواهد یافت. بر همین اساس، وزارت بهداشت اعلام کرده است که میزان اسید چرب ترانس روغن‌ها که اکنون در روغن مصرفی خانوار پنج درصد است، تا سال 96 باید به زیر دو درصد برسد، چرا که اسید چرب ترانس در روغن های خوراکی عامل بروز بیماری های قلبی، عروقی، گرفتگی عروق و بروز سکته است. ضمن اینکه افزایش وزن ناشی از مصرف چربی های مضر می‌تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری های غیر واگیر مانند دیابت باشد. «نمک»، به عنوان چاشنی اصلی در تهیه غذاها و خوراکی ها، از جایگاه ویژه‌ای در سفره غذایی ایرانی‌ها برخوردار است و همین مساله، موجبات نگرانی متولیان نظام سلامت کشور را فراهم آورده است. بر طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت میزان دریافت روزانه شکر در افراد باید حداکثر 10 درصد کالری دریافتی باشد. این در حالی است که آمار مصرف شکر طی سال 87 تا 90 نشان داد این میزان دریافتی از 21 به 23 کیلوگرم افزایش یافته است.

 جزئیات تکان‌دهنده درباره سرطان
 روز گذشته رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی میزان بروز سرطان در کشور را 140 در 100 هزار نفر اعلام و تاکید کرد: مصرف سوسیس و کالباس خط اول سرطان است. محمداسماعیل اکبری درباره میزان بروز سرطان در کشور گفت: میزان بروز سرطان حدود 140 در هر 100 هزار نفر است که در مردان و زنان کمی‌با هم فرق دارد و سرطان پستان بین زنان و سرطان معده بین مردان از سرطان‌های شایع است.

او با بیان اینکه رشد سرطان در کشور سریع است، میانگین رشد آن را در بعضی از سرطان‌ها5/4و در برخی تا 6درصد اعلام کرد و افزود: 10 هزار مورد سرطان پستان در سال داریم که حدود 25 درصد از آن منجر به مرگ می‌شود. 75 درصد از مبتلایان به آن نیز حداقل شانس پنج سال زندگی را دارند. سرعت ابتلا به سرطان در کشور بالا است. در 15 سال آینده سرعت ابتلا به این بیماری نگران‌کننده است. اکبری درباره عواملی که منجر به سرطان می‌شوند، گفت: شایع‌ترین این عوامل سن است. کشور ما در اوایل انقلاب حدود 56 سال امید به زندگی داشت و الان این عدد حدود 74 سال است و این فاصله شرایط را برای ابتلا به سرطان ایجاد کرده است. کشور ما در حال مسن شدن است. رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: یکی دیگر از این عوامل خطر پروتئین و چربی حیوانی مانده مانند سوسیس و کالباس است و به عنوان ریسک فاکتور محسوب می‌شود. سازمان بهداشت جهانی این ماده را خط اول ایجاد سرطان اعلام کرده است. اکبری با بیان اینکه مصرف نمک یکی از فاکتورهای مهم در سرطان‌ها به ویژه سرطان دستگاه گوارش است، ادامه داد: نمک سالم در کشور درصد پایینی دارد. سنگ نمکی که از دریا و کوه گرفته می‌شود، ترکیبات دیگری هم دارد که باید تصفیه یا جدا شوند. ما سه تا پنج برابر استاندارد دنیا نمک مصرف می‌کنیم. به گزارش ایسنا، رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به تاثیر امواج الکترومغناطیس بر بدن گفت: هیچ کس در دنیا حق ندارد بگوید موج الکترومغناطیس مفید است؛ در حالی که این امواج در قلب، مغز، خلق و خو و... با هر درجه‌ای تاثیر می‌گذارد و مضر است. اما بحث سرطان‌زایی جدای از این موارد است. تا امروز ثابت نشده این موج سرطان‌زا است.

  اعمال سیاست‌های کلان برای تغذیه صحیح خانوارها
 یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره مضررات برخی خوراکی‌های کارخانه‌ای آسیب‌زا به «آرمان» می‌گوید: باید توجه داشت که تولید سالم برخی از کالاها همچون سوسیس، کالباس، پفک، چیپس و... به هیچ عنوان معنا و مفهوم ندارد، اما می‌توان تولیدات این محصولات را به شیوه کم نمک تغییر داد. سیامک‌مره‎صدق می‌افزاید: بر اساس برنامه پنجم توسعه تاکنون باید واردات شکر کاهش می‌یافت و به نسبت میزان شکر موجود در نوشابه‌ها نیز کاسته می‌شد و به این ترتیب مصرف سرانه نمک، روغن‌های مضر و واردات این محصولات نیز کاهش پیدا می‌کرد، اما تاکنون هیچ یک از این اقدامات به شکل مطلوب انجام نشده است. ب

ه گفته او اینکه تاکنون این اقدامات لحاظ نشده است به دلایل گوناگون همچون اشتغال در صنایع، سود وارد‌کنندگان مواد اولیه و سود کارخانه های تولید‌کننده مربوط می‌شود. برای مثال همانطور که سیستم سلامت به دلیل دخانیات متحمل خسارت جبران‌ناپذیر می‌شود در زمینه واردات و تولید این مواد خوراکی نیز خسارت‌های ناشی از آن بیش از سود این محصولات است. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید می‌کند: در دولت یازدهم اتفاقات مثبتی در این زمینه رخ داده است. برای مثال برای نخستین بار است که رسانه ملی در بخش‌های پر بیننده خود آگهی‌هایی در زمینه مضرات این مواد خوراکی پخش می‌کند یا به نسبت سال‌های گذشته تبلیغات چیپس، پفک، بستنی و... در کشور محدودتر شده است. این اقدامات موثر است اما کافی نیست.

مره صدق با بیان اینکه هم‌اکنون شاهد رشد بیش از حد واحد های عرضه‌کننده موادغذایی همچون فست فودها در شهرهای بزرگ هستیم که این اقدام باید از سوی شهرداری‌ها و واحد های صنفی کنترل شود و به هیچ‌وجه اجازه گسترش بیش از این به مراکز اغذیه فست فود داده نشود، می‌افزاید: بهترین اقدام در مقابل این اقدامات توجه ویژه به غذاهای سنتی ایرانی، احترام به سفره ایرانی و گسترش فرهنگ تغذیه صحیح ایرانی است. به گفته او برخی از خانواده‌ ها به دلیل مشکلات اقتصادی بر این باورند که مصرف سوسیس و کالباس به جای مواد پروتئینی گران قیمت می‌توان جایگزین مناسبی باشد، اما باید توجه داشت که این نوع تغییر سلیقه بیماری ‌زاست و این محصولات منبع مناسب پروتئین و ریزمغذی‌‌ها محسوب نمی‌‌شوند، آن هم به این دلیل که این محصولات برای بیماران قلبی و عروقی خطرناک و سرطان‌زاست. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح می‌کند: بنابر آخرین مطالعات انجام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی مصرف روزانه 50 گرم کالباس یا سوسیس که با استانداردهای علمی‌تولید شده است می‌تواند شانس بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها را در افراد افزایش دهد.

مره صدق می‌گوید: بر اساس برنامه بلندمدت در این زمینه باید کل این قبیل تولیدات متوقف شود و وزرات آموزش و پرورش نیز برنامه ای اعمال کند تا از فروش اقلامی‌همچون نوشابه، چیپس، پفک، تنقلات بیماری‌زا، سوسیس و کالباس خودداری شود و حتی نظارت بیشتر بر ساندویچ فروشی‌ها نیز می‌تواند در سالم‌سازی تغذیه عموم افراد در جامعه تاثیرگذار باشد. او تاکید می‌کند: برای سالم‌سازی خوراکی ها باید از سوی سازمان های ذی‌ربط سیاست‌های تشویقی مد نظر قرار گرفته شود و فروشگاه‌هایی که اقدام به تولید غذای سالم می‌کنند از امتیازهای ویژه برخوردار شوند. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: صرف هزینه برای اقلامی‌همچون چیپس، پفک و نوشابه فقط بودجه خانوارها را تلف کرده و آسیب‌های فراوانی برا ی آنها به دنبال دارد. اعمال سیاست‌ها در این زمینه شاید در کوتاه‌مدت سودآوری کارخانه ها را کاهش دهد، اما در درازمدت شاهد اعمال سیاست‌گذاری‌های کلان و ثمربخش در زمینه سلامت جامعه خواهیم بود.