در بین اقوام مختلف از سرتاسر جهان، آداب و رسومی وجود دارد که نسل به نسل و سینه به سینه به آنان به ارث رسیده، لذا حفاظت و پای‌بندی به این رسوم را از جان خود مقدم‌تر دانسته و چه بسا نقل داستان این رسوم موجبات تعجب و گاه خنده را برای دیگر اقوام به دنبال خواهد داشت.

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره

در ادامه برخی از این آداب و رسوم که بنا بر ماهیت فعالیت ما، ردی از دهان و دندان در آن‌ها پیدا می‌شود را آورده‌ایم…
قرقره کردن آب در دهان و تعارف به مهمان

در میان مردم آنوریجینال گینه نو، رسم است که پیش از تعارف آب به مهمان کمی آن را در دهان قرقره می کنند و سپس داخل لیوان می‌ریزند و به مهمان تقدیم می کنند. گروهی دیگر از این جماعت نیز آب را پس از قرقره کردن به صورت مهمان می‌پاشند و سپس از او عذرخواهی می‌کنند. به عقیده آن‌ها این کار باعث می‌شود که بعدها مهمان به خاطر اختلافات کوچک از آن‌ها نرنجد!!!
آب دهان انداختن روی نوزاد تازه به دنیا آمده

قبیله ماسای که در بخش‌هایی از تانزانیا و کنیا زندگی می کنند، سنت عجیبی دارند که مربوط به مذهبشان می‌شود؛ آن‌ها در تعطیلات مذهبی‌شان روی بدن یکدیگر آب دهان می‌اندازند. طبق این رسم مردان قبیله یک نوزاد تازه به دنیا آمده را درمیان بازوهایشان می‌گیرند و مرتب رویش آب دهان می‌اندازند! آن‌ها اعتقاد دارند اگر این کار را با بچه نکنند تا آخر عمرش بدشانسی خواهد آورد.

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره

دفن شدن به مجازات درآوردن هرگونه صدا با دهان

در بیابان‌های مرکزی ما بین شاخ آفریقا، سوت زدن و در آوردن هر گونه صدایی با دهان و غیر دهان در داخل خانه و چادر بد یمن و شوم است. فردی که مرتکب این خبط شود بایستی به مدت چهل روز خود را در زیر یک تپۀ  شنی به شکلی دفن کند که تنها امکان نفس کشیدن و خوردن نوشیدنی با نی داشته باشد!!!
پول و برنج در دهان متوفی!

در کره جنوبی رسم است بعد از حمام کردن فرد متوفی، ‌گرفتن ناخن‌ها و شانه کردن موهایش، ‌او را در کیسه‌ای قرار می‌دهند و در تابوت می‌گذارند. تا اینجایش معمولا در همه کشورها یکسان است، اما تفاوتی که کره‌ای‌ها با دیگر ملت‌ها دارند این است که در این مرحله دهان فرد از دنیا رفته را با مقداری پول و سه قاشق برنج پر می‌کنند. قصد آن‌ها از این کار این است که رزق و روزی خود را با متوفی همراه کنند و سفر راحت‌تری را برای او رقم بزنند. بعد از آن بدن ملبس می‌شود و دست و پاها گره می‌خورد. در نهایت هم بدن مهر و موم شده به معبد برده می‌شود.

تف کردن روی عروس

در بعضی قبایل کنیا، پدر عروس پیش از این که دخترش خانه پدر را به قصد منزل شوهر ترک کند، او را با ریختن آب دهان روی سر و سینه دختر، بدرقه می کند!
هندوها و پر کردن دندان قبل از ازدواج

یکی از مهم‌ترین آداب و رسوم مذهب هندو پر کردن دندان است که به منظور گذر از دوران بلوغ به بزرگسالی برگزار می‌شود. این مراسم که شامل زنان و مردان می‌شود حتما باید تا قبل از ازدواج انجام شود و یا همزمان با ازدواج صورت گیرد. در سیستم هندو این افراد با صاف کردن و پرکردن دندان‌هایشان از شر تمامی نیروهای شر نامرئی در امان می‌مانند. آنان معتقدند که دندان نماد شهوت، حرص، خشم، پریشانی و حسادت است که با پر کردن آنها فرد از لحاظ فیزیکی و معنوی دچار تغییر می‌شود.

دندان نهنگ

در فیجی، داماد نه تنها باید در طول مراسم عقد، دست پدر زن خود را در دست بگیرد، بلکه از رسوم قدیمی این منطقه این است که داماد برای گرفتن جواب مثبت از پدر عروس، یک دندان نهنگ به او هدیه کند. فقط تصور کنید دندان این حیوان در فیجی چه بازار سیاهی دارد!
قبیله آفریقایی گوبیس

در این قبیله عروس مجبور است که در روز زفاف زبان خود را سوراخ کرده و داماد نخی از آن عبور دهد و این قفل زبان است و تعهدی است که زن زیادی حرف نزند و به عبارت عامیانه روده درازی نکند. هرگاه زن زیاد حرف زد مرد اشاره به قفل زبانش می کند.
به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره
منبع : دندانه