انسان‌ها در راه رفتن بسیار خوب و توانمند هستند. ما به‌عنوان یک گونه حیاتی این کار برای زمان‌های متمادی انجام داده‌ایم؛ اما آیا می‌توانیم حتی بهتر از این هم باشیم؟

استیون کولینز و همکارانش از دانشگاه کارنگی ملون در مقاله‌ای که در ماه آوریل ژورنال نیچر به چاپ رسیده معتقدند که این کار امکان پذیر است. آن‌ها یک اسکلت خارجی چکمه‌مانند که ما می‌توانیم آن را بپوشیم را طراحی کرده و مورد آزمایش قرار داده‌اند. این چکمه واجد یک فنر و مکانیسم کلاچ‌مانند است که پیاده روی را برای ما آسان‌تر می‌کند.

این چکمه‌ها به افرادی که مسافت‌های طولانی راه می‌روند (نظیر نامه‌رسان‌ها) یا بارهایی سنگین را در مسافت‌های طولانی با خود حمل می‌کنند (مثل سربازان) و افرادی که به علت‌هایی نظیر سکته مغزی، صدمات بدنی و قطع عضو نمی‌توانند به خوبی راه بروند، کمک می‌کند تا بدون خستگی بیشتر راه بروند. با استفاده از این چکمه‌ها بدون استفاده از هرگونه نیرویی هزینه‌ متابولیک راه رفتن را در آزمون‌های آزمایشکاهی تا ۷ درصد کاهش داده‌اند.

این اسکلت بندی خارجی برخی از وظایفی که ماهیچه‌های پا و تاندون‌ها به طور طبیعی انجام می‌دهند را برعهده می‌گیرد و در نتیجه موجب صرفه‌جویی در انرژی فرد استفاده کننده می‌شوند.

این چکمه‌ها با الهام گرفتن از تاندون آشیل پا که عضله ساق پا را به پشت پاشنه متصل می‌کند، طراحی شده‌اند. فنر چکمه در طی فعالیت طبیعی گام برداشتن رو به جلو و در طی راه رفتن با گام‌های بلند، کشیده شده و این انرژی کششی را ذخیره می‌کند. وقتی فنر به جای خود برمی‌گردد، این انرژی ذخیره شده را آزاد می‌کند و پا‌ها را قادر به حرکت می‌سازد.

ادامه این خبر در سایت کلینیک دندانپزشکی زهره


سایر اخبار :