سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواست که بیماری های جدید باید به شیوه ای نامگذاری شود که پیامدهای منفی اجتماعی، قومی و مذهبی نداشته باشد. به طور مثال نباید برای امراض انسانی از نام حیوانات ،افراد خاص و یا گروه و مشاغل خاص استفاده شود.

به گزارش ایرنا از هلث، این سازمان توصیه کرده است برای امراض انسانی از نام حیوانات استفاده نشود.

سازمان جهانی بهداشت دستورالعملی پیشنهادی برای دانشمندان و رسانه ها در انتخاب نام بیماری ها تهیه کرده است.

طبق این دستورالعمل سندرم تنفسی خاورمیانه و آنفلوانزای اسپانیایی نمونه هایی هستند که باید از کاربرد آنها خودداری شود، به این دلیل که در ترکیب آنها اسم مکان های خاص وجود دارد و نامها باید شامل اصطلاحات کلی باشند که تلفظ آنان آسان باشد.

سازمان بهداشت جهانی گفته است در سال های اخیر چند بیماری عفونی جدید پیدا شده که نام برخی از آن ها باعث انگ زدن به بعضی فرهنگ ها و مناطق شده است.

دکتر کیجی فوکودا، دستیار مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در حوزه امنیت بهداشتی گفت: این موضوع ممکن است بی اهمیت به نظر برسد، اما نام بیماری برای افرادی که به طور مستقیم تحت تاثیر آن قرار می گیرند واقعا مهم است.

فوکودا تاکید کرد: نام برخی بیماری ها موجب واکنش شدید برخی جوامع مذهبی یا قومی خاص شده است.

وی اضافه کرد:همچنین این نامها موانعی برای سفر و تجارت و داد و ستد ایجاد کرده و در مواردی باعث کشتار غیر ضروری حیوانات شده است: این می تواند پیامدهای جدی برای زندگی انسان ها و معیشت آن ها داشته باشد.

این سازمان توصیه کرده است : اصطلاحات طولانی قبل از رسمی شدن باید بررسی شوند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین خواسته است از استفاده نام بیماری هایی که ایجاد ترس می کنند یا اسم افراد را شامل می شود، مانند بیماری کروتسفلد جاکوب، یا این که به مشاغل خاص اشاره می شود، مثل بیماری لژیونر، باید اجتناب شود.

منبع : ایرنا

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره