در رویارویی با کودکی که هنگام خواب بی قراری میکند،پدر و مادر ممکن است یک لیوان شیر گرم را به عنوان آرام بخش به کودک دلبندشان بخورانند.اما از دیدگاه فیزیولوژیک ،آیا واقعا شیر گرم باعث بخواب رفتن(بی هوش شدن) میشود؟

طرفداران این افسانه ممکن است ادعا کنند شیر حاوی تریپتوفان است که باعث خواب آلودگی میشود.با این حال متخصصین معتقدند تریپتوفان تا زمانی که انسولین در جریان باشد نمی تواند از سد خونی-مغزی عبور کند.(سد خونی-مغزی: عاملی که ممکن است مانع رسیدن بعضی مواد موجود در خون به فضای داخلی بافت مغز بشود)

بنابراین احتمالا باید مقداری کربوهیدرات را با شیر ترکیب کنید تا باعث بالا رفتن قند خون و نهایتا جذب تریپتوفان شود.و حتی اگر این کار را انجام دهید از آنجایی که مقدار تریپتوفان در شیر بسیار ناچیز است در واقع اثری ندارد.

دکتر سودیپتا وارما از بخش روانپزشکی دانشگاه نیویورک میگوید:آنچه ما یافته ایم اینست که در شیر تریپتوفان کافی وجود ندارد تا باعث خواب آلودگی شخص بشود.این نکته که شیر گرم ممکن است خاصیت آرام بخشی داشته باشد،شبیه اینست که روی تشک گرمی خوابیده اید.

دکتر وارما اینطور مطلب را خلاصه میکند که:یک لیوان شیر در رختخواب ممکن است آرامش بخش باشد،ولی هیچ سند و مدرک معتبری وجود ندارد تا ثابت کند واقعا باعث خواب آلودگی شما میشود.

منبع : جام نیوز

به نقل از سایت کلینیک زهره

banner