دنیای ما با دیدنی‌های زیادی انسان را مجذوب خود می‌کند به‌ طوریکه گاهی اوقات غرق در آن‌ها می‌شویم و به جز این زیبایی‌ها چیز دیگری را نمی‌بینیم، هر روز یک شیء ، شخص یا طبیعت توجه ما را به خود جلب می‌کند، تصور اینکه روزی نتوان این زیباییها را دید وحشتناک است، چراکه این چشم است که این منظره را به زیبایی به تصویر می‌کشد.

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

از ضبط تصاویر تا جانمایی آن به شکل  خاطره! 
خود دیدن و ثبت کردن تصویر اجسام در ذهن خاطرات انسان را می‌سازد، اگر روزی چشم توان ثبت این خاطرات را نداشته باشد، چه پیامدی در انتظار ماست . چشم و بیماری‌های چشمی مساله‌ای که ما به آن توجه کمتری داریم و وقتی دچار این بیماری می شویم، تازه به خود می‌آئیم که بله دنیایی را که تا دیروز آن را به راحتی می‌نگریستیم، حال به راحتی و سهولت دیروز نمی‌توانیم آن را ببینیم و از زیبایی‌هایش لذت ببریم .  
 
بیماری‌های چشمی شامل مجموعه‌ای از ناهنجاری‌های هستند که قدرت بینایی فرد را تضعیف می کنند و یا اینکه زندگی روزمره فرد را با ایجاد علائمی همچون درد و اشک ریزش ، سوزش و حساسیت شدید نسبت به نور با اختلال و دشواری مواجه می‌سازند. 


  
ناصری پور دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران گفت: چشم پزشکی از جمله رشته‌هایی است که بسیاری از مشکلات آن توسط جراحی برطرف می‌شود، بدین ترتیب جراحی‌های چشمی ازجمله بارزترین درمان چشمی به حساب می‌آید.

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

نسخه‌ای که در کودکی باید پیچید  
دکتر کی‌پور اپتومتریست اظهار داشت : عموما عیوب انکساری جزء شایع‌ترین ناهنجاری بینایی به شمار می‌آید که با کاهش حدت بینایی و علائمی نظیر انواع سردردهای چشمی، همراه می‌باشند که لزوما در زمره بیماری‌های چشمی طبقه‌بندی نمی‌شوند.  
 
وی از نظر خطرناک بودن بعضی بیماری‌هایی نظیر انحرافات چشمی و تنبلی چشم ،‌از جمله ناهنجاری‌های چشمی هستند که باید حتی‌المقدور در سنین خردسالی تشخیص داده شوند و تحت درمان‌های مقتضی قرار بگیرند، همچنین برخی بیماری‌های مادرزادی چشمی همچون آب مروارید مادرزادی نیز باید در ماه‌های نخستین تولد نوزاد مورد تشخیص قرار بگیرد و در اسرع وقت تحت عمل جراحی قرارگیرد تا از کاهش یا از دست رفتن دید به صورت دائمی جلوگیری شود.  
 
وی افزود: اختلالاتی هم در بینایی نظیر رتینوپاتی،‌در نوزادان نارس نیز بسیار از شیوع قابل ملاحظه ای بر خوردار است که باید به انواع بیماری‌های چشمی در نوزادان نارس نیز توجه خاصی مبذول شود. 
 
دکتر رجوی عضو کمیته علمی اطفال و استرابیسم بیست و پنجمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران گفت: آب مروارید (کاتاراکت) مادرزادی در کشورهای پیشرفته دنیا و حتی کشورهای منطقه در یک تا سه ماهگی شناسایی شده و هرچه زودتر اقدام به جراحی آن می‌شود در حالیکه متاسفانه متوسط سن این عمل در کشور ما 3 سالگی است که این مساله باعث از بین رفتن دید چشم مبتلا و دید سه بعدی در کودکان می‌شود.

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

وی گفت: از دلایل مراجعه دیر هنگام کودکان مبتلا به آب مروارید مادر زادی آن است که این کدورت در پشت قرنیه چشم کودک بوجود می‌آید و ممکن است تا مدت‌ها دیده نشود و تنها با معاینات تخصصی چشم پزشکی قال تشخیص است. 
 
باور غلط مردم درباره کم شدن نور چشم  
ناصری پور دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران در خصوص باور غلط افراد مبنی بر این که در نبود نور یا وجود نور کم چشم ضعیف می‌شود، بیان کرد: این باور غلط است و در واقع نور کم چشم را ضعیف نمی‌کند و این تنها اعتقاد غلطی است که رایج شده است.  
 
وی همچنین در خصوص اینکه آیا بیماری‌های چشمی می‌توانند علت سردردها باشند، عنوان کرد: بر خلاف تصور عموم تنها تعداد موارد کمی از سردردها علل چشمی دارند. اختلالات انکساری چشم، عینک نزدن فردی که عیوب انکساری دارد، افزایش فشار چشمی و گلوکوم، التهاب داخل چشم و . . . می‌توانند باعث سردرد شوند.  
 
وی در مورد بهترین نور برای مطالعه اظهار کرد: ترکیب نور زرد و سفید بهترین نور برای مطالعه است علاوه بر این مطالعه باید زمانی باشد که فرد کمترین خستگی را دارد.  
 
بیماری که از بیماری خود بی‌خبر است !  
عضو کمیته علمی بیست و پنجمین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران گفت: مصرف خودسرانه برخی داروها به خصوص قطره‌های چشمی حاوی کورتن، سبب بیماری آب سیاه‌(گلوکوم) می شود که در صورت ادامه مصرف و مراجعه نکردن به موقع به چشم پزشک منجر به نابینایی فرد خواهد شد

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

دکتر امینی با اعلام این مطلب افزود: با توجه به اینکه بر اساس یک بررسی انجام شده در کشور 80 درصد افرادی که به بیماری گلوکوم مبتلا بودند، از بیماری خود خبر نداشتند و طی غربالگری شناسایی شده‌اند، ضرورت بیمار یابی این بیماران به شدت احساس می‌شود.  
 
 
زیبایی ابرو به قیمت کوری چشم !  
دکتر محسن بهمنی کشکولی دبیر علمی گروه جراحان پلاستیک و ترمیم چشم بیست و پنجمین کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران یادآور شد: تقاضای بالای بوتاکس و فیلرها(مواد پر کننده) در صورت و به ویژه ناحیه اطراف چشم در ایران، متاسفانه به بازار تقلب این داروها در کشور دامن زده است.  
 
بهمنی ادامه داد: با توجه به عوارض داروهای غیر استاندارد از قبیل آسیب به پمپ اشکی، افتادگی پلک و صورت ، دوبینی ، نابینایی و در نهایت مرگ، کلیه پزشکانی که در این زمینه فعالیت می‌نمایند می‌بایست، برای جوانسازی صورت بخصوص نواحی اطراف چشم، حتما داروهایی را به کار گیرند که مورد تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است. 

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

وی افزود: به دلیل حساسیت این اعمال و ایجاد عوارض احتمالی ، متخصصان این عمل حتما می‌بایست،‌دوره‌های لازم را گذرانیده و آموزش‌های مرتبط را دیده باشند.  
 
بیابان زدایی  
کمبود اشک سرچشمه این بیماری است و می تواند منجر به قرمزی و سوزش روی چشم یا حتی آسیب های شدیدتر چشمی شود، این وضعیت به صورت کلی یک مشکل برای افراد بالای 50 سال است.افراد مبتلا به این بیماری مجبورند تا سه بار در روز از قطره های درمانی استفاده کنند، زیرا به علت توانایی چشم در تمیزکردن خودش، این قطرات از روی چشم شسته می شوند. 
استفاده از رایانه در مدت زمان طولانی عوارض و علائمی ایجاد می‌کند. فرد با تاری دید، اشک ریزش و سوزش و خستگی چشم به پزشک مراجعه می‌کند که این علائم نشان‌دهنده خشکی چشم است. 
 
مهم‌ترین عامل خشکی چشم این است که فرد با خیره شدن به صفحه نمایشگر، کمتر پلک می‌زند، در نتیجه اشک سطح چشم تبخیر شده و باعث خشکی چشم می‌شود.  
 
سندرومی که چشمانتان را هدف گرفته است 
کی پور بیان کرد: میلین غلافی است که فیبرهای عصبی را می‌پوشاند و وظیفه تسریع و هدایت پیامهای عصبی در نورون‌ها و محافظت از رشته‌های عصبی را بر عهده دارد و معمولا ایجاد تاری دید و کور رنگی و اختلال بینایی در یک یا دو چشم از عوارض چشمی این سندروم به شمار می رود و تظاهرات چشمی و اختلالات بینایی از نخستین علائم این سندروم به شمار می رود که باید به فوریت تحت تشخیص و درمان قرار گیرد.تشخیص زودرس این سندروم در بیماران از اهمیت سرنوشت سازی برخوردار است. 

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

وی ادامه داد: حملات این سندروم کاملا شدید بوده و در صورت عدم درمان به موقع به نتایج وخیم و صدمات جبران ناپذیری می‌انجامد، ایجاد تاری شدید، احساس درد،‌یا نابینایی ناگهانی ،‌در یک یا دو چشم از نخستین ضایعاتی است که در هفته‌های بعد به ضعف یا فلج دست‌ها و پاها منتهی می‌شود.  
 
بیماری که سن و سال نمی‌شناسد! 
ناصری‌پور در خصوص معاینات چشمی بیان کرد: در واقع همه افراد باید از بدو تولد مورد معاینات چشمی قرار بگیرند. اولین معاینه در بدو تولد و پس از آن در صورت وجود اختلال در ثابت نگهداشتن چشم و انحراف آن باید در سن سه ماهگی معاینه چشمی انجام شود. 
 
وی در ادامه اظهار داشت: اختلالات انکساری چشم، عینک نزدن فردی که عیوب انکساری دارد، افزایش فشار چشمی و گلوکوم، التهاب داخل چشم و . . . می‌توانند باعث سردرد و بیماری‌های چشمی شوند.  
 
مواظب باشید، مبادا کور شوید! 
کی‌پور در ادامه عنوان کرد: در بسیاری از موارد فاصله زمانی بروز ناهنجاری های چشمی و ضعف در اندام حرکتی طولانی تر بوده و حتی ماهها و سالها به طول می‌انجامد، اگر این سندروم از نوع بازگشت پذیر یا عود کننده باشد، عموما زنان را بیشتر از مردان مبتلا می‌سازد و اگر با یک حمله ناگهانی و شدید در عرض یک یا دو ماه رخ دهد در زنان و مردان به یک میزان مشاهده می‌شود

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

وی افزود: عموما روند و توالی زمانی حملات این سندروم غیر قابل پیش‌بینی می‌باشد در گذشته سندروم دِویک یکی از انواع بیماری (ام‌اس) به حساب می آمد ولی امروزه شواهد علمی و مستندات بارزی مبتی بر تفاوت و تفکیک این دو بیماری موجودمی‌باشد از این لحاظ که سندروم دویک از نظر شدت و وخامت با بیماری ام‌اس متفاوت است و عموما کرتکس مغز را درگیر نمی‌سازد و ایجاد ضعف و بی‌حسی در اندام‌های حرکتی و حتی فلج دست‌ها و پاها و بی‌اختیاری ادراری از علائم مشترک این دو بیماری (ام‌اس و دویک) به شمار می‌رود  که با آزمایش ویژه پادتن‌ها می‌توان به تشخیص افتراقی این دو بیماری دست یافت.  
 
نگذارید آژیر خطر تاری دید به صدا در‌آید! 
کی‌پور اظهار داشت: معمولا ایجاد حالت تهوع و استفراغ و سکسکه به صورت ممتد و غیر ارادی از علائم اختصاصی سندروم دویک محسوب می شود و عموما درمان قطعی و اساسی برای این سندروم وجودندارد ولی از داروهای سرکوب کننده ایمنی و استروئیدها، برای کنترل و کاهش علائم و پیامدهای آن بهره‌گیری می‌شود. 
 
وی ادامه داد: ممکن است ضعف عضلانی شدید در مبتلایان به سندروم دویک به ایجاد یا بروز دشواری‌های تنفسی منجر شود که باید تحت مراقبت‌های ویژه قرار بگیرد، چراکه موارد بروز مرگ و میر در اثر مشکلات تنفسی در مبتلایان این سندروم جالب توجه می‌باشد و از آنجا که نخستین علائم سندروم دویک در چشم و سیستم بینایی آشکار می‌شود، انجام معاینات چشمی و آزمایشات (OCT) در این بیماران از اولویت مضاعفی برخوردار است.  
 
در انتها باید گفت: هر نوع بیماری را پیش از درمان می‌توانیم از بروز و وقوعش پیشگیری کنیم به امید روزی که هیچ انسانی به بیماری لاعلاجی مبتلا نشود.