کار اصلی دندان جویدن غذاست. جویدن کامل غذا به هضم مناسب آن و در نتیجه به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. برای اینکه دندان‌ها وظیفه خود را به خوبی انجام دهند باید از سلامت برخوردار باشند که این نیز نیازمند مراقبت ویژه از دندان‌هاست. کارهای زیر سلامت دندان‌ها را به مخاطره می‌اندازند

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

جویدن یخ 
یخ ماده ای طبیعی و بدون قند است، بنابراین شاید فکر کنید که بی ضرر است. جویدن قطعات مکعبی منجمد می تواند موجب پریدن لبه دندان های شما شده یا حتی آنها را خرد کند. و اگر بدون توجه به عواقب آن به کار خود ادامه دهید تا جایی که بافت نرم داخل دندان تحریک شود، بعد از آن مرتباً دندان درد خواهید داشت. غذاهای گرم یا سرد می تواند دردهای شدید و سریع یا دندان دردهای طولانی را سبب شود. 
ورزش کردن بدون محافظ دندان
 
وقتی می خواهید ورزش کنید، چه این ورزش فوتبال باشد، چه هاکی و چه هر ورزش تماسی دیگر، بدون داشتن محافظ دندان وارد بازی نشوید. این محافظ قطعه ای پلاستیک مذاب است که دندان های ردیف بالایی را محافظت می کند. بدون آن، تکه ای از دندان های شما ممکن است بشکند یا حتی در صورت خشن شدن بازی، دندان شما کاملاً از بین برود. محافظ دندان معمولی را می توان از فروشگاه خریداری کرد یا اینکه می توانید از دندانپزشک خود بخواهید تا یک محافظ متناسب با دندان های شما بسازد. 
نوشیدنی های هنگام خواب 

برای محافظت از دندان ها هیچ وقت زود نیست. وقتی به نوزادی در هنگام خواب بطری شیر، آب میوه یا ترکیب نوشیدنی می دهید، دندان های جدید او می توانند در مسیر فرسودگی قرار گیرند. آن نوزاد ممکن است عادت کند و بدون اینکه بطری در دهانش باشد، خوابش نبرد که این کار سبب می شود در طول شب، دندان های او پوشیده از قند باشند. بهتر است که بطری ها دور از تخت خواب بچه باشد. 

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره
سوراخ کردن های زبان 
سوراخ کردن زبان ممکن است مد باشد اما ضربه زدن به دکمه فلزی می تواند موجب ترک برداشتن دندان شما شود. سوراخ کردن نیز خطر مشابهی دارد. وقتی فلز لثه ها را می ساید، می تواند سبب آسیب لثه شود که آن نیز ممکن است به از بین رفتن دندان منجر شود. دهان پناهگاهی برای باکتری ها نیز است بنابراین، سوراخ کردن زبان خطر عفونت و زخم را افزایش می دهد. در مورد خطرات سلامت را ابتدا با دندانپزشکتان صحبت کنید.  

دندان قروچه 
دندان قرچه می تواند در طول زمان موجب فرسایش دندان ها شود. اکثر اوقات این رفتار ناشی از استرس و عادات خواب می باشد. این نیز کنترل آن را سخت می کند. اجتناب از غذاهای سخت در طول روز می تواند درد و آسیب ناشی از این عادت را کاهش دهد. استفاده از محافظ دندان در هنگام شب می تواند از آسیب ناشی از دندان قروچه در حین خواب جلوگیری کند. 
قطره سرفه 
فقط به این دلیل که این قطره ها در مکان های پزشکی به فروش می رسند نمی توان گفت که سالم هستند. اکثر آنها پر از قند هستند. بنابراین، بعد از اینکه برای تسکین درد گلو از این قرص ها استفاده کردید، حتماً مسواک بزنید. فرقی ندارد که قند از قطره سرفه حاصل شود یا از یک آبنبات. در هر صورت، با پلاک چسبنده ای که دندان را می پوشاند واکنش می دهد. سپس باکتری های موجود در پلاک قند را تبدیل به یک اسید می کنند که مینای دندان را می خورد. اینجا نقطه آغاز پوسیدگی ها است. 

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

آبنبات چسبنده 
تمام مواد غذایی قنددار سبب فاسد شدن دندان می شوند اما تحمل بعضی از آبنبات ها سخت تر است. پاستیل ها به دندان می چسبند و قند و اسیدهای حاصل از آن را ساعت ها در تماس با مینای دندان قرار می دهند. اگر بدون خوردن یک ماده غذایی چسبنده روزتان شب نمی شود، آن را در حین وعده غذایی بخورید نه به عنوان یک میان وعده یا وعده مجزا. در حین غذا خوردن در وعده های غذایی بزاق بیشتری تولید می شود که به پاک کردن ذرات آبنبات و اسیدها کمک می کند. 
نوشابه 
وقتی موضوع قند اضافی مطرح می شود، آبنبات تنها عامل مخرب نیست. نوشابه ها در هر قوطی می توانند تا 11 قاشق چایخوری قند در بر داشته باشند. بدتر از آن این که، نوشابه ها حاوی اسید سیتریک و فسفریک نیز هستند که مینای دندان را می خورند. نوشابه های رژیمی می توانند شما را از قند دور نگه دارند اما این نوشابه ها ممکن است در قالب شیرین کننده های مصنوعی، اسیدهای بیشتری داشته باشند. 
باز کرن درپوش با دندان 
باز کردن درپوش بطری ها یا بسته های پلاستیکی با دندان ممکن است راحت باشد اما این عادتی است که دندانپزشکان را از شما دور می سازد. استفاده از دندان به عنوان ابزار می تواند سبب شکستن آن شود. به جای آن از دربازکن استفاده کنید. خلاصه کلام، دندان های شما فقط باید برای خوردن غذا استفاده شوند. 
نوشیدنی های ورزشی 
تردیدی نیست که نوشیدنی های ورزشی سرد بعد از یک ورزش سخت نیروی تازه با انسان می دهند اما این نوشیدنی ها معمولاً قند بالایی دارند. نوشیدنی های ورزشی نیز مانند نوشابه یا آبنبات حمله اسیدی به مینای دندانهایتان ایجاد می کنند. نوشیدن مداوم آنها می تواند به فساد منجر شود. یک راه بهتر برای حفظ آب بدن در حین ژیمناستیک استفاده از آب بدون قند و بدون کالری است. 

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

آب میوه 
آب میوه پر از ویتامین و آنتی اکسیدان ها است اما متأسفانه اکثر آنها پر از قند نیز هستند. میزان قند موجود در بعضی از آب میوه ها می تواند به اندازه میزان قند نوشابه ها باشد. برای مثال، میزان قند موجود در نوشابه پرتقالی فقط 10 گرم بیشتر از آب پرتقال است. میوه ها به طور طبیعی شیرین هستند، بنابراین به دنبال آب میوه ای باشید که هیچ شکر افزوده شده نداشته باشد. شما می توانید با افزودن مقداری آب به آب میوه نیز محتوای قند آن را کاهش دهید. 
چیپس 
باکتری های موجود در پلاک نیز غذاهای نشاسته دار را به اسید تجزیه می کند. این اسید می تواند در مدت 20 دقیقه بعدی به دندان های حمله کند (یا در صورتی که غذا به دندان ها چسبیده یا شما زیاد از آن استفاده می کنید، این مدت می تواند طولانی تر شود). شما می توانید بعد از خوردن چیپس یا سایر غذاهای نشاسته دار که معمولاً به دندان ها می چسبند از نخ دندان استفاده کنید. 
میان وعده دائمی 
میان وعده ها بزاق بیشتری نسبت به وعده های اصلی غذایی تولید می کنند و ذرات غذا به مدت طولانی تری روی دندان های شما می مانند- برای مثال، استیک هویج.
جویدن ته مداد 
آیا هرگز هنگام تمرکز روی یک کار یا مطالعه، ته مداد خود را جویده اید؟ مانند خوردن یخ، این عادت نیز می تواند منجر به شکستن دندان ها شود. زمانی که احساس می کنید باید چیزی را بجوید، آدامس بدون شکر گزینه بهتری است. این کار سبب تحریک جریان بزاق شده و دندان ها را قوی تر کرده و در برابر اسیدهای خورنده مینای دندان محافظت می کند. 

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

نوشیدن قهوه 
رنگ تیره قهوه و اسیدی بودن آن می تواند با گذشت زمان سبب زرد شدن دندان ها شود. خوشبختانه این تغییر رنگ یکی از آسانترین موارد برای درمان با استفاده از روش های مختلف سفید کردن است. اگر نگران تغییر رنگ دندان های خود هستید، با دندانپزشک خود صحبت کنید.
سیگار کشیدن 
سیگار، و همچنین سایر محصولات تنباکو، می تواند سبب بدرنگ شدن دندان ها شده و در اثر بیماری های لثه، دندانها بریزند. تنباکو همچنین می تواند موجب سرطان دهان، لب و زبان شود. اگر به دنبال دلیل دیگری برای ترک سیگار هستید، به لبخند خود فکر کنید. 
پرخوری 
پرخوری اغلب عبارت است از خوردن بیش از اندازه شیرینی ها که می تواند موجب پوسیدگی دندان ها شود. پرخوری و بولیمیا می تواند آسیب بیشتری نیز به سلامت دهان دندان وارد کند. اسیدهای قوی موجود در استفراغ می تواند دندان ها را ساییده و آنها را ضعیف و شکننده سازد. این اسیدها سبب بود بد دهان نیز می شوند. بولیمیا می تواند مشکلات سلامت جدی متنوعی را ایجاد کند بنابراین، در صورتی که پرخوری داشته اید، حتماً با پزشک خود صحبت کنید.