در کنار تغذیه نیز، عواملی همچون استراحت و میزان خواب نیز تاثیر به سزایی در نتیجه گرفتن شما دارد.

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

بسیاری از مربیان دراین باره تاکید دارند که علاوه بر انجام حرکات ورزشی به طور مرتب، رعایت نکردن موارد فوق تنها راهی برای اتلاف وقت شما به شمار می‌آید. در این مطلب هفت اشتباه رایج افراد در ورزش را مرور خواهیم کرد: 
 
1- سرد نکردن بدن 
 سرد کردن بدن حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای نمی‌شناسد! شما در هر سطح تمرین و با هر شرایط بدنی که در آن قرار دارید، باید پس از ورزش زمانی را به سرد کردن بدن خود اختصاص دهید. چه با وزنه کار کنید و چه تمرین‌های هوازی را انجام دهید باید پس از پایان تمرینات آن روزتان با انجام حرکات کششی و پیاده روی آرام ضربان قلب و حرارت بدن خود را به آرامی کم کنید. در افراد مبتدی در صورت سرد نکردن بدن پس از ورزش، دردهای عضلانی شدید مخصوصا در دو روز پس از تمرین در آنها پدیدار می‌شود. 
 
2- تعویض نکردن لباس‌های ورزشی 
 بسیاری از افراد پس از یک جلسه تمرینی، لباس خود را برای جلسه بعدی نمی‌شویند. این امر باعث ایجاد باکتری‌ها و میکروب‌های فراوان در نتیجه‌ی آن بروز عفونت‌ و قارچ در بدن ورزشکار می‌شوند. علاوه بر آن با خشک شدن عرق، منافذ روی لباس مسدود خواهند شد که این امر تنفس پوست را مختل می‌کند. همانطور که میدانیم در هنگام ورزش بدن به اکسیژنی مازاد نیاز دارد و به همین علت نیز ضربان قلب افرایش پیدا می‌کند تا به سرعت عملیات اکسیژن رسانی را به تمامی اعضای بدن انجام دهد.

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

 3- با پای برهنه در رختکن قدم زدن 
 گاهی اوقات افرادی را دیده‌ایم که در حین تعویض لباس خود در رختکن، با پای برهنه در محیط و قدم‌زنان با دیگر دوستان خود صحبت می‌کنند. اما باید توجه داشت که به دلیل تعریق ورزشکاران، حتی رختکن نیز محیطی پر از باکتری و میکروب‌های مضر به شمار می‌آید. راه رفتن با پای پرهنه موجب چسبیدن انواع ویروس، قارچ و زگیل‌ها به پای فرد می‌شود. 
 دیوید بنک استادیار بالینی پوست در مرکز پزشکی کلمبیا درابن باره می‌گوید: " پس از حمام به دلیل رطوبت، انواع میکروب‌ها راحت تر از شرایط خشک به پای فرد چسبیده و به داخل پوست وی نفوذ می‌کند. همچنین ورزشکاران پس از حمام میباست انگشت‌های پای خود را با حوله‌ای تمیز خشک کنند." 
 
4- مصرف مقادیر بیش از حد پروتئین 
 تغذیه و ورزش همانگونه که در بالا به آن اشاره شد، دو عنصر جدایی ناپذیر با یکدیگر هستند. عضلات برای ساخته شدن و شکل گیری، نیاز به پروتئین دارند و متحصصان ورزشی و تغذیه همیشه برآن بوده‌‌اند که از اهمیت مصرف پروتئین در تناسب اندام برای مراجعه کنندگان خود بگویند. جوی گوچنور مربی بدن سازی می گوید: "در بین برخی ورزشکاران به آن خیال که هرچه پروتئین بیشتری مصرف کنند، دارای عضلاتی قوی‌تر خواهند بود، باوری کاملا غلط رایج است. زیرا دریافت بیش از حد پروتئین به بدن یک ورزشکار (متناسب با فیزیک بدنی هر فرد) به دلیل ورود کالری اضافه به بدن، سیستم بدن انسان، بخش اعظمی از آن را به چربی تبدیل کرده و ذخیره می‌کند و این یعنی تجمع چربی! چیزی که ورزشکاران از آن فراری‌اند." 
 طبق پژوهش‌های صورت گرفته، برای نگهداری از عضلات مصرف 1 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن و برای افزایش حجم عضلات 2 تا 3 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن توصیه شده است. 
 

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

5- میزان کمی آب مصرف می‌کنید! 
 برخی افراد براین باورند که اگر دیگران آنها را در راه باشگاه در حالیکه یک گالن بزرگ آب در دستان آنهاست، ببینند مورد تمسخر قرار خواهند گرفت. در واقع می‌توان گفت بدن در حین ورزش مقادیر بسیار زیادی آب توسط عرق کردن از دست می‌دهد. حتی اگر شما یکبار قبل از ورزش و یکبار پس از ورزش روی ترازو بروید، خواهید که وزن شما تا چند کیلوگرم نیز کاهش یافته است که به دلیل از دست دادن آب بدن است. توصیه شده است که در صورتی نیم کیلوگرم از وزن خود را پس از ورزش از دست دادید، سه برابر آن یعنی در حدود 1.5 لیتر آب مصرف کنید. همچنین مصرف آب را نباید تنها محدود به بعد از تمرین نمود بلکه باید در حین تمرین نیز به صورت مکرر آب نوشید تا بدن به اصطلاح در حالت هیدراته قرار گیرد. در این صورت راندمان و نتیجه کار ورزشکار نیز به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.  به علائم بدن خود توجه کنید. اگر پس از ورزش احساس سردرد و سرگیجه داشتید، حتما آب بنوشید. 
 
6- عدم استراحت کافی 
 وایس از متخصصین ورزشی درباره استراحت مناسب می‌گوید: "اگر فردی همانگونه که به پایداری تمرین خود پایبند است، به استراحت خود توجهی نکند، نه تنها از رشد کافی برخورد نمی‌شود بلکه پس از مدتی بدن وی تحلیل می‌رود. همچنین عدم استراحت کافی باعث بروز نشانه‌های افسردگی و اضطراب در فرد می‌شود." ریکاوری بدن از مهمترین عوامل رشد عضلات و تناسب اندام به شمار می‌آید. بدان جهت که عضلات در باشگاه و در حین تمرین ساخته و تقویت نمی‌شوند بلکه عضلات در زمان استراحت و علی‌الخصوص در زمان خواب شبانه ترمیم، بازسازی و در نتیجه مستحکم می‌شوند. 
 

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی زهره

7-استراحت بیش از حد 
 در حالیکه بدن نیاز به استراحت برای هرچه بهتر ریکاوری کردن خود دارد، استراحت بیش از حد نیاز نیز می‌تواند شما را از اهداف خود دور سازد. بدن‌سازان حرفه‌ای طبق برنامه‌های خاصی که پیروی می‌کنند، هر 2 ماه یکبار در حدود 7 تا 10 روز استراحت مطلق می‌کنند که این نیز در هر فرد متفاوت است. اگر شما بعد از چند روز استراحت به باشگاه برگشتید و در حین تمرین خود احساس ضعف نمودید، بدانید که استراحت شما بیش از حد بود و با چندبار امتحان کردن این امر، زمان مناسب استراحت مطلق بدنتان را به دست خواهید آرود.