میوه ی کارلا (karela) که در زبان لاتین Momordica و در زبان عمومی خربزه تلخ نامیده می شود یکی از گیاهان معروفی است که در آسیا، آفریقا و جزایر کارائیب می روید.

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از سلامت نیوز، خربزه تلخ یکی از تلخ ترین میوه های دنیاست. از قرن ها پیش کارلا را در طب سنتی آسیایی و آفریقایی به دلیل دارا بودن خواص متعدد به کار برده اند. هم اکنون نیز محققان تحقیقات گسترده ای در خصوص این میوه آغاز کرده اند. در این مطلب کوتاه به تأثیر این میوه در مبارزه با سلول های سرطانی می پردازیم.
نتایج بررسی های متعدد نشان می دهند که کارلا حاوی ترکیبات فعالی است که با رسیدن گلوکز به سلول های سرطانی مقابله کرده و با ممانعت از جذب قند لازم، آن ها را گرسنه نگه می دارند.


محققان دانشگاه سنت لوییس به این نتیجه رسیده اند که گوشت این میوه باعث تخریب سلول های سرطان سینه و ممانعت از متاستاز آن ها می شود.

این میوه همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن مبتلایان به سرطان می شود. محققان دریافته اند که این تأثیر کارلا ناشی از وجود لکتین (گلیکوپروتئین) است که به میزان زیادی در این میوه وجود دارد. کارلا به دلیل دارا بودن این ترکیب همچنین باعث کاهش تجمع گلوکز در خون شده و روی دیابت تأثیر می گذارد
نتایج پژوهش دیگری که در مرکز مطالعات سرطان دانشگاه کلرادو انجام شده نشان می دهد که آب این میوه باعث کاهش پیشرفت تومورهای موجود در پانکراس می شود.
محققان مشاهده کردند بعد از 72 ساعت از تعداد تومورهای موش هایی که آب کارلا دریافت کرده اند به میزان 90 تا 98 درصد کاسته شده است.
به عقیده ی محققان این میوه تأثیر زیادی در تخریب سلول های سرطانی دارد بدون این که عوارض جانبی شیمی درمانی را در پی داشته باشد.
نتایج پژوهش ها نشان می دهند که این میوه در تخریب سلول های سرطانی سینه، پانکراس، پروستات، کبد و کولون تأثیر دارد.
به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره
این میوه همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن مبتلایان به سرطان می شود. محققان دریافته اند که این تأثیر کارلا ناشی از وجود لکتین (گلیکوپروتئین) است که به میزان زیادی در این میوه وجود دارد. کارلا به دلیل دارا بودن این ترکیب همچنین باعث کاهش تجمع گلوکز در خون شده و روی دیابت تأثیر می گذارد.
دیگر خواص کارلا
* مقابله با بیماری مالاریا
* دارا بودن خواص ضدویروسی
* بهبود مشکلات گوارشی
* کمک به درمان دیابت
* کمک به کاهش وزن
* تخریب انگل های روده
* تسریع درمان جای سوختگی
توجه
توجه داشته باشید که مصرف آب کارلا برای خانم های باردار و شیرده توصیه نمی شود؛ چون حاوی ترکیباتی است که باعث انقباضات رحمی شده و این ترکیبات از طریق شیر مادر قابل انتقال هستند. اگر قصد مصرف این میوه را دارید بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.
به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره
منبع : جام نیوز