ویزیت رایگان - درمان در منزل - نوبت دهی آنلاین

الهام از مورچه برای ساخت نانوروبات

محققان دانشگاه کمبریج با الهام از ساختار بدن مورچه قصد دارند یک فناوری برای ایجاد خاصیت خودتمیز شوندگی در ادوات پزشکی ایجاد کنند. این گروه با مطالعه بدن مورچه درصدد تولید نانوساختارهایی با قابلیت خودتمیزشوندگی با هدف استفاده در نانوروبات ها هستند.

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره

به گزارش گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ریختن مقادیر بسیاری کمی از خرده نان و کیک در کف آشپزخانه، پای مورچه ها را به آنجا باز می کند. بررسی زندگی مورچه ها و فیزیولوژی آن ها می تواند به ما کمک کند تا ابزارها و تجهیزات مختلفی را با الهام از زندگی مورچه ها تولید کنیم. می توان ادوات خودتمیزشونده برای استفاده در بخش پزشکی با این راهبرد تولید کرد.

پژوهشگران دانشگاه کمبریج در مطالعه ای که در سایت فناوری های همگرا (NBIC) منتشر شده است، به بررسی سیستم تبادل اطلاعات میان مورچه ها پرداخته و درصدد ساخت آنتنی مشابه سیستم تبادل اطلاعات میان مورچه ها برآمدند. همچنین این گروه تحقیقاتی دریافتند که یک سیستم خودتمیز شونده در مورچه ها وجود دارد که می توان از آن برای تولید ساختارهای خود تمیزشونده استفاده کرد.

هاکمن از بخش زیست شناسی این دانشگاه گفت: در بدن مورچه سه بخش مختلف مسئول پاک سازی است. در یک بخش که دارای ساختارهای بزرگی است، امکان زدایش مکانیکی ذرات درشت فراهم است. آلاینده های کوچکتر با استفاده از دو مرحله فیلتر شدن از بدن مورچه زدوده می شوند.

هاکمن در خصوص ارتباط این موضوع با فناوری نانو گفت: نانوروبات ها اجسام بسیار شکننده ای هستند که امکان شست و شوی دائمی آن ها وجود ندارد. بنابراین باید از یک سیستم خود تمیز شونده مشابه آنچه در مورچه ها وجود دارد، در روبات ها استفاده کرد.

هاکمن افزود: بسیاری ازادوات الکترونیکی ظریف مستعد آلودگی هستند. ما امیدواریم که از این روش بتوان سطوح خودتمیز شونده برای مصارف پزشکی تولید کنیم. در واقع امیدواریم بتوان از فناوری الهام گرفته از زیست فناوری برای تولید نانو و میکرو ساختارهای پرکاربرد استفاده کرد.
به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره
منبع : ایرنا

اخبار دندانپزشکی

اخبار علمی

کلینیک تبسم

کلینیک دندانپزشکی

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی

کلینیک زهره

کلینیک شبانه روزی

کلینیک ماهان

۹۴/۰۷/۳۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
زهره شهبازپور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی