در تحقیق بر روی «تجربیات نزدیک به مرگ» ثابت‌شد که ضمیر خودآگاه و مغز انسان تا پس از توقف عملکرد مغز و مرگ جسمی هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، دانشمندان دانشگاه ساوت همپتون 4 سال بر روی 2060 بیمار از بیمارستان‌های بریتانیا، آمریکا و اتریش که دچار ایست قلبی شده بودند، تحقیق کردند. یافته‌ها حاکی از آن است که نزدیک 40 درصد از بازماندگان در زمان مرگ جسمی نوعی حس «هوشیاری» را پیش از دوباره زنده شدن تجربه کردند. درواقع ظرف چند دقیقه اول پس از مرگ هوشیاری و ضمیر خودآگاه هنوز از بین نرفته است اما اینکه آیا کم‌کم این توان ضعیف می‌شود یا نه هنوز برای دانشمندان نامعلوم است.
یکی از مصاحبه‌شوندگان  پیرمردی است 75ساله که سابقاً کارگر خدمات اجتماعی بود. این بیمار به مدت 3 دقیقه مرده بود. وی تمامی جزییات تجربه مرگ خود را موبه‌مو به یاد می‌آورد؛ از کارها و حرف‌های پرستاران گرفته تا صدای دستگاه‌ها، ترک بدن و تماشای احیای خود از گوشه بالای اتاق.  
به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره
39 درصد از بیمارانی که احیا شدند هوشیاری پس از مرگشان را تجربه کردند اما جزییات را به خاطر نمی‌آوردند. این مسئله نشان می‌دهد که پس از مرگ هوشیار بوده‌اند اما به دلیل صدمات مغزی یا داروهای بیهوشی وقایع را دقیقاً به یاد نمی‌آورند. از میان شرکت‌کنندگانی  که حس هوشیاری را تجربه کردند 46 درصد تمامی خاطرات زندگی در کنار احساس ترس و  رنجش برایشان مرور شد. از هر 5 نفر یک نفر پس از مرگ حس آرامش عمیقی را تجربه کرد. یک‌سوم هم تجربه کند یا تند سپری شدن زمان را داشتند. 13 درصد خروج روح از بدن را ادراک کردند و مثل فیلم‌های هالیوودی آن‌ها نیز از نورهایی که می‌تابیدند و تلالو تصاویری طلایی‌رنگ سخن گفتند. بقیه افراد چنین تجربیات خوشایندی نداشتند، مثلاً برخی از احساس کشیده شدن درون آبی عمیق یا حس وحشت از غرق شدن گفتند.
دکتر پرنیا از اعضای این گروه تحقیقاتی می‌گوید: برخلاف تصور عموم، مرگ فقط یک‌لحظه خاص نیست بلکه فرآیندی است بالقوه برگشت‌پذیر. این فرایند پس از بیماری‌های شدید یا تصادف رخ‌داده و منجر به توقف عملکرد قلب، مغز و ریه می‌شود اما اگر سریعاً اقدامی برای برگرداندن این فرایند انجام شود به آن می‌گویند حمله قلبی اما اگر اقدامات مؤثر نیفتد آن‌وقت می‌شود مرگ.
لازم به ذکر است که مغز معمولاً 20 تا 30 ثانیه پس از ایست قلبی از کار می‌افتد.
به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره
منبع : جام نیوز