ویزیت رایگان - درمان در منزل - نوبت دهی آنلاین

دلایل سکته قلبی در سنین میان سالی

تا چند سال گذشته با شنیدن کلمه‌ی سکته، مرد یا زن مسنی را تصور می‌کردیم که قلب خود را گرفته و درد می‌کشند اما اخیرا خبر سکته‌ی افراد جوان را می‌شنویم و با تعجب می‌گوئیم: «سنی نداشت، چرا سکته کرد»؟

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر احمدی تفتی متخصص و جراح قلب گفت: آمارها نشان دهنده‌ی این هستند که سن بروز سکته قلبی نسبت به گذشته رو به کاهش است و امروزه سن بروز آن در سنین 30 تا 40 سالگی مشاهده می‌شود، این در حالی است که در گذشته این مشکل بیش‌تر در سنین 60 سال به بالا رخ می‌داد.
بیشترین علت مرگ و میر در کشورمان، سکته‌ی قلبی و سایر بیماری‌ها قلبی عروقی می‌باشد. اخیرا علت مرگ و میر در کشور ما به این علت رخ می‌دهد و جای نگرانی بسیار دارد.
علل وقوع سکته ی قلبی

وی ادامه داد: علت های شناخته شده به 2 گروه فرعی و اصلی تقسیم می‌شوند.
علل اصلی سکته‌ی قلبی عبارتند از : کم تحرکی، نشانگان متابولیک، اضافه وزن و چاقی، اختلالات لیپیدها مثل افزایش کلسترول و تری‌گلیسیرید‌ها، HDL پائین، استرس،‌تنش‌های شغلی و عصبانیت، جنسیت و در آقایان شایع‌تر است، اختلال‌های التهابی در بدن، افرایش عواملی مثل فیبرینوژن و بیماری‌های مادر زادی قلبی، این موارد تشکیل پلاک‌ (مواد چربی) را سریعتر می‌کنند و بروز سکته‌ی قلبی را نیز جلوتر می اندازد.
عوامل فرعی نیز عبارتند از : آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، مصرف بیش از حد تنقلات و نوشابه، فست‌فود و غذاهایی که کیفیت پائین و کالری و چربی بالا دارند.
رسوب چربی، متهم سکته‌ی قلبی

سکته‌ی قلبی ارتباط مستقیمی با تشکیل پلاک‌های آترواسکلروتیک‌ عروق کرونر دارد.
روند تشکیل پلاک ها بطور طبیعی از 20 تا 30 سالگی آغاز می‌شود، ولی عوامل ذکر شده در طول زندگی به این روند سرعت می‌بخشند. سکته‌ی قلبی زمانی رخ می‌دهد که در یکی از رگ‌های خونرسان به قلب که کرونر نامیده می‌شود، پلاک تشکیل شود و باعث ایجاد تنگی شود هر گاه پلاک دچار آسیب یا پارگی شود، باعث ایجاد لخته شده و خون رسانی به عضله‌ی قلب انجام نمی‌شود.

قلب به خون و تعذیه مناسب نیاز دارد
قلب برای خون‌رسانی و پمپاژ، به خون و تغذیه ی مناسب نیاز دارد و نرسیدن خون و اکسیژن کافی، باعث نکروز (مردن) سلول های عضله‌قلبی می‌شود، در نتیجه آن قسمت از بافت مرده دیگر توان عملکرد نخواهد داشت. همین ناتوانی باعث نارسایی قلبی، اختلال ریتم قلب، افت کارکرد قلبی، ایست قلبی و در نهایت مرگ می‌گردد.

نشانه‌های سکته‌ی قلبی

وی بیان کرد: شاخص‌ترین علامت، درد شدید قلبی است که از پشت استخوان جناغ شروع می‌گردد و با فشار بر روی قفسه‌ی سینه و گاهی نیز تنگی نفس همراه است، و این امر به گونه‌ای است که در بیمار نگرانی ایجاد می‌کند، اما سکته‌ها همیشه علامت دار نمی‌باشند، برای مثال :افراد مسن، دیابتی و مصرف کنندگان مواد مخدر ممکن است که هیچ درد و علامتی نداشته باشند و متوجه سکته قلبی نیز نگردند شدت سکته‌ی قلبی و عارضه‌ بر جای گذاشته، به وسعت درگیری عروقی بستگی دارد.
به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره
بیماری‌های مادر زادی قلبی

دکتر احمدی تفتی در رابطه با بیماری‌های مادر زادی قلبی گفت: در جوانان یکسری از بیماری‌های مادر زادی قلبی وجود دارد که تشخیص داده نشده و این افراد به فعالیت روزانه خود می‌پردازند.

برخی از اختلافات مادر زادی در رگ‌های قلب وجود دارد که در هنگام فعالیت دچار مشکل و ایست قلبی می‌شوند. برخی دیگر نیز عضلات قلبشان دچار اختلال می شود و دچار مرگ می‌گردند، این مشکل در ورزشکاران شایع‌تر است.
هشدار به افرادی که در خانواده آن‌ها سابقه‌ی مرگ ناگهانی وجود دارد

دکتر احمدی تفتی در این خصوص گفت: یکسری افراد که در خانواده خود سابقه‌ی مرگ ناگهانی دارند،‌این افراد باید در خانواده بچه‌ها، خواهر ها و برادرهای خود پیگیری کنند، همچنین افرادی که ورزش‌های سنگین  مانند بدنسازی انجام می‌دهند نیز باید قلبشان ارزیابی شود (مثلا: انجام اکو و غیره) و اگر زمینه‌‌ی بیماری داشته باشند، مشخص شده و بنابراین نباید ورزش‌های سنگین انجام بدهند.
مصرف داروهای نیرو زا باعث رخ داد سکته‌ی قلبی
مشکلی که اخیرا بسیار شایع شده است، مصرف داروهای نیروزا می‌ باشد . جوانان بسیار مشتاق هستند که با ورزش‌های کم، هیکل بسیار قوی پیدا کنندو این امر بسیار مضر می‌باشد و باعث ایجاد عوارض و مرگ و میر در این افراد می‌شود .
این متخصص و جراح قلب در پایان گفت: تغذیه مردم باید سالم و عارضی از مواد مضری نظیر داروهای نیرو زا باشد افرادی که به هنگام فعالیت تپش قلب و درد در ناحیه‌ی سینه دارند، باید به پزشک مراجعه کنند.تا پس از بررسی‌های لازمه و تشخیص، درمان انجام گیرد.
به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره
منبع : جام نیوز

استرس

ایست قلبی

بیماری قلبی

داروهای نیروزا

دیابت

سکته قلبی

عروقی

فست فود

نارسایی قلبی

نوشابه

چاقی

کلسترول

۹۴/۰۶/۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
زهره شهبازپور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی