پژوهشگران دانشگاه ورمونت ایالات متحده دریافتند که مصرف بالای نمک در رژیم غذایی به عنوان یک عامل محیطی به بروز بیماری های خود ایمنی همچون ام اس در افرادی با زمینه ژنتیکی لازم، کمک می کند.

به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره

به گزارش خبرنگار مهر، ام اس یا فلج چندگانه  یک بیماری التهابی است که به غلاف‌ های میلین سلول ‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می ‌زند. این آسیب دیدگی در عملکرد و توانائی بخش‌هایی از سیستم عصبی مرکزی که مسئول ارتباط هستند، اختلال ایجاد ‌کرده و باعث به وجود آمدن علائم و نشانه‌ های زیادی از جمله مشکلات جسمی می شود. اگرچه هنوز علت بیماری به طور دقیق مشخص نیست اما مکانیزم اصلی آن آسیب زدن توسط سیستم ایمنی بدن و یا اختلال در سلول‌ های تولید کننده میلین است. به گفته پزشکان، عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند عفونت ممکن است در ایجاد این بیماری موثر باشند.
در جدیدترین مطالعه، پژوهشگران نشان دادند که مصرف بالای نمک ممکن است سلول های ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده و سبب ایجاد بیماری ام اس شود که تا کنون درمانی قطعی برای آن به دست نیامده است.
تیم پژوهشی ورمونت آزمایش های خود را بر دو گروه از موش های آزمایشگاهی انجام دادند. گروه اول از رژیم غذایی با نمک بالا و گروه دیگر از رژیم غذایی کنترل شده تبعیت نمودند. گفتنی است دو گروه فوق در گروه های ژنتیکی مختلف قرار داده شدند. سپس محققان یک بیماری را که شبیه بیماری ام اس در انسان است، در این موش ها القا کردند.
نتایج آزمایش ها نشان داد که هر دو جنس نر و ماده در یکی از گروه های ژنتیکی که رژیم غذایی نمک بالا را استفاده می کردند، علائم بالینی وخیم تری را نشان دادند.
به نقل از سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زهره
منبع : مهر

سایر اخبار: