مطالعات محققان نشان می دهد که گیاه سیاه دانه علاوه بر خواص ضد دیابت، فشارخون و آسم در مهار سلول های سرطانی به ویژه روده بزرگ، دهان، مغز، کبد، رحم و سینه مرثر است.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس،سیاه دانه (Nigella Sativa) گیاهی یک ساله و گلدار است که معمولا در جنوب غربی آسیا می روید. از سال 1964 میلادی تاکنون در بیش از 656 مقاله به خواص سیاه دانه اشاره شده است.

پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) نیز در یکی از احادیث خود می فرمایند:الحبّه السّوداء شفاء لکلّ داء؛ سیاه دانه دارویی موثر در برابر تمام بیماری ها است.

خواص سیاه دانه از نظر علمی کاملا به اثبات رسیده که برخی از این خواص عبارتند از:

-با دیابت نوع 2 مبارزه می کند

مطالعات منتشر شده در نشریه هندی Physiology and Pharmacology در سال 2010 نشان می دهد که دو گرم سیا دانه در روز، مقاومت بدن نسبت به انسولین را کاهش داده و سبب کاهش قند ناشتا می شود.

-سبب کاهش فشار خون می شود

مطالعات منتشر شده در نشریه Fundamental & Clinical Pharmacology نشان می دهد که 100 میلی گرم عصاره سیاه دانه روزی دوبار و به مدت دو ماه، سبب کاهش فشار خون می شود.

-سلول های سرطانی را سرکوب می کند

مطالعات نشان می دهد که سیاه دانه از رشد سلول های سرطانی، به ویژه سرطان روده بزرگ، جلوگیری می کند. همچنین این مطالعات نشان می دهد که سیاه دانه با مهار سرطان های دهان، مغز، کبد، دهانه رحم و سرطان سینه مرتبط است.

-از آسم جلوگیری می کند

ادامه این خبر در سایت کلینیک دندانپزشکی زهره